Zoeken
 
 

De Lijn bestelt 105 hybride VDL Citea's


Roeselare, 7 april 2014
Het Belgische personenvervoersbedrijf De Lijn heeft een bestelling van 105 hybride Citea's bij VDL Bus & Coach geplaatst. 'Wij zijn bijzonder trots dat wij wederom zoveel bussen voor De Lijn mogen bouwen. Het verkrijgen van een order met een dergelijk hoogwaardig innovatief karakter met betrekking tot het verbeteren van brandstofverbruik en het verminderen van schadelijke emissies, bewijst dat VDL met haar ontwikkelingen voorop in de markt loopt', aldus Willem van der Leegte, supervisor VDL Bus & Coach Belgium. De levering staat gepland vanaf het najaar 2014. De voertuigen zullen in diverse steden in Vlaanderen ingezet worden.

De VDL Citea SLF-120 Hybrid is een nieuwe generatie serieel hybride bus. Voor deze nieuwe generatie zijn beschikbare technieken verbeterd en nieuwe technologieën toegepast. De voertuigen voor De Lijn zijn uitgerust met een serieel hybride systeem van Siemens (ELFA) en een 4,5 liter Euro 6 dieselmotor van Cummins. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor waarbij de elektrische stroom ofwel afkomstig is uit het batterijpakket (er wordt dan zuiver elektrisch gereden) ofwel opgewekt wordt door de dieselgenerator. Als de dieselmotor draait, worden tevens de batterijen bijgeladen. Daarnaast worden de batterijen ook opgeladen door recuperatie van de remenergie. Het batterijpakket kan voorzien in 17 kWh, zodat een vrij ruime elektrische autonomie bereikt kan worden. Dat wil zeggen dat over een vrij grote afstand 100 procent elektrisch gereden kan worden. Daarnaast is nog voldoende capaciteit aanwezig om alle hulp-aggregaten (compressor, stuurpomp, deuren, airco, etc.) elektrisch aan te sturen.

 

Optimale hybride stadsbus

De hybride Citea's voor De Lijn worden uitgerust met een start-stopsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de dieselmotor bij haltes of bij stilstand uitgeschakeld wordt en de bus volledig elektrisch wegrijdt. Dit betekent 0% uitstoot. Een verder bijkomend, en zeker niet onbelangrijk milieuvriendelijk aspect, is dat er veel minder geluid geproduceerd wordt. In de zones waar de dieselmotor draait, wordt het toerental zo constant mogelijk gehouden zodat de geluidniveaus ook dan laag zijn. Daarnaast wordt een aanzienlijke brandstofbesparing gerealiseerd. Zo'n 30 tot 35 procent minder vergeleken met een traditionele dieselbus. Doordat het batterijpakket op het dak van de bus gemonteerd is en doordat het meergewicht beperkt blijft, zijn er nauwelijks consequenties voor de capaciteit. De hybride Citea's voor De Lijn zijn uitgevoerd met 25 zitplaatsen en 5 klapstoelen. De totale capaciteit bedraagt 95 personen. De lagevloerconstructie maakt de instap extra makkelijk en biedt bijvoorbeeld reizigers met een kinderwagen of een rolstoel optimale toegang.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren