De VDL Citea SLF-120 Hybrid is een nieuwe generatie serieel hybride bus. Voor deze nieuwe generatie zijn beschikbare technieken verbeterd en nieuwe technologieën toegepast. De voertuigen voor De Lijn zijn uitgerust met een serieel hybride systeem van Siemens (ELFA) en een 4,5 liter Euro 6 dieselmotor van Cummins. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor waarbij de elektrische stroom ofwel afkomstig is uit het batterijpakket (er wordt dan zuiver elektrisch gereden) ofwel opgewekt wordt door de dieselgenerator. Als de dieselmotor draait, worden tevens de batterijen bijgeladen. Daarnaast worden de batterijen ook opgeladen door recuperatie van de remenergie. Het batterijpakket kan voorzien in 17 kWh, zodat een vrij ruime elektrische autonomie bereikt kan worden. Dat wil zeggen dat over een vrij grote afstand 100 procent elektrisch gereden kan worden. Daarnaast is nog voldoende capaciteit aanwezig om alle hulp-aggregaten (compressor, stuurpomp, deuren, airco, etc.) elektrisch aan te sturen.
Optimale hybride stadsbus
De hybride Citea's voor De Lijn worden uitgerust met een start-stopsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de dieselmotor bij haltes of bij stilstand uitgeschakeld wordt en de bus volledig elektrisch wegrijdt. Dit betekent 0% uitstoot. Een verder bijkomend, en zeker niet onbelangrijk milieuvriendelijk aspect, is dat er veel minder geluid geproduceerd wordt. In de zones waar de dieselmotor draait, wordt het toerental zo constant mogelijk gehouden zodat de geluidniveaus ook dan laag zijn. Daarnaast wordt een aanzienlijke brandstofbesparing gerealiseerd. Zo'n 30 tot 35 procent minder vergeleken met een traditionele dieselbus. Doordat het batterijpakket op het dak van de bus gemonteerd is en doordat het meergewicht beperkt blijft, zijn er nauwelijks consequenties voor de capaciteit. De hybride Citea's voor De Lijn zijn uitgevoerd met 25 zitplaatsen en 5 klapstoelen. De totale capaciteit bedraagt 95 personen. De lagevloerconstructie maakt de instap extra makkelijk en biedt bijvoorbeeld reizigers met een kinderwagen of een rolstoel optimale toegang.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |