In vergelijking met een jaar geleden liggen de prijzen voor containervervoer 77 procent hoger dan vorig jaar. Nadat de Jemenitische Houthi-rebellen containerschepen in de Rode Zee onder vuur namen en rederijen rond Afrika voeren, is de containerprijs op enkele maanden tijd naar recordhoogtes gestegen.
Deze hoge prijzen lijken alweer verleden tijd. Sinds januari is een drastische daling van de tarieven ingezet terwijl de problemen met de Houthi-rebellen nog niet opgelost zijn. Uit de containerindex van het maritieme onderzoeksbureau Drewry blijkt dat de prijs met zeventien procent gezakt is naar 3.162 dollar. Deze index is een gewogen gemiddelde van diverse trafieken.
Vrachttarieven van Shanghai naar Rotterdam daalden in een week tijd bijvoorbeeld met vijf procent naar 3.473 USD per container, terwijl de tarieven van Rotterdam naar New York met twee procent, oftewel 50USD stegen naar 2.242USD per 40ft container. Ook groeiden de vrachttarieven van New York naar Rotterdam met drie procent tot 644 per container.
Experts zien in de globale daling van de containerprijzen de signalen van een slabakkende economie. ‘Na veel vette jaren sputtert de Chinese economie en ook Duitsland, de motor van de Europese welvaart, doet het niet goed. Onze wereldeconomie slabakt, en dat is slecht voor de scheepvaart. Havenoperatoren melden dat de trafiek de voorbije maanden sterk is verminderd. Er worden gewoonweg minder containers vervoerd en dat drukt de prijs', zegt transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen) in De Tijd.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |