Zoeken
 
 

Terwijl taskforce vecht voor toekomst Audi Brussel, draait productie op halve kracht


Brussel, 17 april 2024
Een taskforce onderzoekt mogelijkheden om Audi in Brussel te houden en drieduizend arbeidskrachten te behouden. Ondertussen draait de productie op halve kracht wegens een gebrekkige vraag naar de Q8 e-tron.

Nadat bekend werd dat Audi per 2027 in Brussel stopt met de productie van het Q8 e-tron model, is de toekomst voor de drieduizend personeelsleden onzeker. Audi verplaatst de productie van het elektrische voertuig naar Mexico, waar onder andere de lonen lager liggen.

 

Er zijn nog geen tekenen dat Volkswagen, de moeder van Audi, een nieuw model aan de fabriek zal toewijzen. Om de Duitse wagenbouwer op andere gedachten te zetten, werd enkele weken geleden op initiatief van federaal Minister-President Alexander De Croo een taskforce opgericht. In deze taskforce hebben de regionale minister-presidenten en een delegatie van de Audi-top zitting. Er wordt onder andere gekeken naar opleidingssteun voor de ontwikkeling van een nieuw model, subsidies en een verlaging van de energiefactuur.

 
Tegenvallende vraag naar elektrische SUV

Ondertussen gaat ook de productie in Brussel niet van een leien dakje. In januari en februari legde Audi Brussels de fabriek al twee weken stil en recent werd aangekondigd dat alle 371 tijdelijke werknemers werden bedankt voor hun diensten. Reden is de gekelderde vraag naar de Q8 e-tron. Cijfers ontbreken, maar volgens Jan Baetens, afgevaardigde bij de christelijke vakbond ACV Metea, is alleen al in België het aantal bestellingen van elektrische SUV‘s 'dit jaar 65 procent lager dan in 2023'. Zo laat hij in zakenblad De Tijd weten.

 

Ook nu draait de productie niet op volle toeren en zou de fabriek in de laatste twee weken van maart en de eerste van april opnieuw stil gelegen hebben. De komende maanden lijkt een verbetering van de vraag naar Q8 e-tron's nog niet in zicht. De Tijd stelt daarom op basis van informatie van de vakbonden dat ‘vanaf mei tot het begin van de zomervakantie elke week nog eens minstens één dag van economische werkloosheid geldt waarop de productieband niet draait.'


Kritiek op afwachtende houding bij Van Hool

De oprichting van de taskforce om Audi Brussel te redden, kwam de regering ook op de nodige kritiek te staan. Vooral het feit dat de politiek ‘passief' aan de zijlijn het faillissement van bus- en trailerbouwer Van Hool aanschouwde, werd gehekeld door commentatoren.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren