Zoeken
 
 

D2M met opvallend veel subcontractors trekt 1.809 bezoekers


Kortrijk, 10 april 2024
Auteur:
Jerom Rozendaal
Met 1809 bezoekers en 104 diverse technologieleveranciers, waaronder ook veel subcontractors, benadrukte Design to Manufacturing (D2M) de rijke diversiteit en expertise binnen de Belgische maakindustrie. Standhouders en bezoekers spreken van een ‘moeilijke markt’, maar zien kansen door de trend naar kleinere series en wendbare productieketens.
‘Nog nooit is de nood zo hoog geweest om met je supply chain en technologieleveranciers in deze uitdagende tijden goede afspraken te maken om wendbaar en weerbaar te blijven.' Dat stelt IndustrialFairs, de organisatie achter de Design to Manufacturing (D2M) eind vorige maand in Kortrijk Xpo.

Sven Mollie van IndustrialFairs ziet een trend waarbij productie wordt teruggehaald uit lage loonlanden (reshoring) en de vraag naar flexibele productiesystemen voor kleine series stijgt. Daarnaast ziet hij door de trend van duurzaamheid dat het belang van modulair-circulair ontwerpen stijgt. Hierdoor is de samenwerking tussen industrieel ontwerpen en productie essentieel. Hierop speelt de beurs in door zowel ‘design' bedrijven als ‘manufacturing-gerelateerde' bedrijven als standhouder aan de beurs te verbinden.

High complexity, low volume

Een andere nieuwe trend is de samenwerking tussen OEM's, machinebouwers en hun subcontractors. ‘OEM's en machinebouwers willen hun voorraad zo klein mogelijk houden, om hun geld vrij te hebben. Hierdoor worden er kleinere series gevraagd. Een toeleverancier moet de flexibiliteit inbouwen om snel op deze vraag te kunnen voorzien', legt Mollie uit. Het verklaart volgens hem ook de opvallend grote aanwezigheid van subcontractors onder de standhouders. 'Zij zien een vraag in de markt en spelen hierop in.'

 

Volgens Rik Desimpel, account manager bij plaatwerkmachinebouwer Haco, is het ook gewoon rustig op de markt en zijn toeleveranciers op zoek naar nieuwe klanten. Dat gold bijvoorbeeld voor aanhangwagenbouwer BCW uit Berlaar dat voor de eerste keer aan een beurs deelnam. Na de recente modernisering van het machinepark en de automatisatie van de productie heeft het bedrijf een overcapaciteit en zoekt het externe klanten voor plaatbewerkingsactiviteiten. 

 

Bedrijven terughoudend

Ook andere standhouders spreken van een rustige markt waarbij veel grote Belgische maakbedrijven op een laag pitje werken. ValkWelding ziet het matige economische klimaat aan de lange beslissingstijden bij potentiële klanten. 'Werd er eerst snel besloten, blijven projecten nu veel langer hangen', vertelt commercieel directeur Peter Pittomvils.


Desimpel van Haco beaamt de trend van reshoring in de maakindustrie. ‘Het zijn vooral de kleine series die teruggehaald worden.' De West-Vlaming verwacht hierdoor niet gelijk een golf aan bestellingen voor nieuwe machines uit België. ‘Er is voldoende capaciteit in België. Zeker in de regio West-Vlaanderen zijn er veel metaalbedrijven.' Alhoewel de capaciteit mogelijk dan volstaat om de extra vraag in te vullen, zal automatisatie wel een vlucht nemen, voorspelt hij. ‘Het is immers steeds moeilijker om personeel te vinden.' Automatisatie dient volgens hem niet op werknemers te vervangen, maar ‘het is essentieel om werk hier te houden.'

 

Meer fiberlasers

In de productbalans bij Haco heeft de opkomst van de fiberlaser een belangrijke rol gespeeld de voorbije jaren. Doordat de prijs van fiberlasers sterk gedaald is, kiezen steeds meer metaalbedrijven met een beperkt snijvolume voor een fiberlaser. Het gevolg hiervan is onder andere dat de populariteit van de ponsmachines is teruggelopen. Alhoewel Haco zeker nog ponsmachines, vooral klant-specifieke ponsmachines fabriceert, is het belang wel afgenomen. ‘Tegenwoordig zien we de meeste vraag naar onze kantbanken en fiberlasers', benadrukt Desimpel.

 

Net als in 2022 was Haco ook deze editie vertegenwoordigd op D2M. Niet dat de machinebouwer naamsbekendheid nodig heeft (de machinebouwer heeft haar hoofdkantoor in het nabijgelegen Ardooie, red.), maar beurzen zijn volgens Desimpel een aangewezen mogelijkheid om klanten te spreken in een informele sfeer. ‘Bedrijven die naar de beurs komen, hebben over het algemeen de tijd. Je kunt ze daardoor uitvoerig spreken.'

 

Netwerken onder standhouders

Niet alleen netwerken met klanten stond in Kortrijk Xpo centraal. Ook het netwerken van standhouders onderling viel Jan Van der Veken, zaakvoerder van BCW uit Berlaar, op. Bij dit netwerken met andere standhouders heeft hij een aantal interessante contacten opgedaan. Zo heeft een verkoper van tweedehandsmachines contact gelegd voor bewerkte platen. 'Om bijvoorbeeld de ingedeukte wanden van frees- of draaibanken te vervangen voor verkoop.'

 

Naast de standhouders vertolkte ook het informatieve randprogramma de trends in de maakindustrie. Zo waren er elf Expert Classes waarbij bedrijven en kennisorganisaties best practise uitwisselden en een inzicht gaven in de nieuwste technologieën. Een van de hoogtepunten was ook het debat met Carl Berlo, de CEO van 247TailorSteel die zijn inzichten deelde over de toekomst van de industriële toelevering. Het debat bood inzichten over de uitdagingen op vandaag en de kansen die er zijn in de toekomst. ‘Industriële toelevering ‘anno 2024 and beyond', wordt een speelveld met twee snelheden: visionair specialiseren en technologisch en digitaal schakelen', vat debat-moderator Kart D'haveloose van IndustrialFairs samen.

 

Volgende beurzen van Industrialfairs

De beursorganisator maakt zich op voor nieuwe evenementen in de maakindustrie. Zo vindt op 3 oktober de negede editie van ABISS plaats, een netwerkevent waar digitalisering centraal staat. Begin volgend jaar organiseert Industrialfairs Indumation Network Event en staat in het voorjaar ook de technologieshow Machineering op de planning. De volgende editie van Design to Manufacturing (D2M) staat voor maart 2026 in de agenda.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren