Dat werd op 8 april duidelijk tijdens een persconferentie van Van Hool met onder andere curator Jeroen Pinoy. Het gezamenlijke bod zou rond de tweehonderd miljoen euro liggen. VDL groep is geïnteresseerd in de bussenafdeling, terwijl Schmitz Cargobull wil uitbreiden met de vragenwagentrailerdivisie van Van Hool. Wanneer de overname doorgaat krijgt VDL twee derde deel van het bedrijf in handen, Schmitz Cargobull krijgt de rest.
Curator Jeroen Pinoy spreekt van een snelle doorstart, maar erkent dat deze doorstart gepaard gaat met een aanzienlijk banenverlies. Van de 2400 werknemers bij Van Hool zullen naar schatting slechts 600 tot 800 hun baan behouden na de overname, aldus crisismanager Marc Zwaaneveld. De exacte aantallen zullen de komende weken worden bekendgemaakt.
Voka, de Vlaamse werkgeversorganisatie, benadrukt de ernst van de situatie. Hans Maertens, topman van Voka, noemt het faillissement van Van Hool tekenend voor de uitdagingen waarmee de industrie momenteel te maken heeft. Denk aan de moeite om personeel te vinden, hoge loonkosten en sterk gestegen energieprijzen.
Het gemeenschappelijke vakbondsfront is blij dat er nu eindelijk duidelijkheid is voor de werknemers die al lange tijd in onzekerheid leven. 'Wij hebben steeds, in gemeenschappelijk vakbondsfront, voor maximaal en duurzaam tewerkstellingsbehoud gevochten', klinkt het. 'Het traject was zeer bewogen en evolueerde in negatieve richting van een zware herstructurering naar een faillissementsaanvraag.' De vakbonden betreuren het dat het bedrijf verdwijnt in buitenlandse handen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |