Door de bouw van de nieuwe sluis aan de ingang van het Kanaal Gent-Terneuzen wordt ArcelorMittal bereikbaar voor zogenoemde capesize bulkcarriers, die de haven dan met zo'n 120.000 ton lading kunnen bereiken. Nu is dat nog maximaal 70.000 ton. De onderneming gaat er van uit dat de nieuwe sluis in 2020 beschikbaar is.
Het gaat om een kraan voor de lossing van die capesizers en een kraan voor het lossen van duwbakken. De eerste, de zogenoemde A9-kraan, krijgt een hijsvermogen van 50 ton een capaciteit van 2.000 ton per uur. Het apparaat wordt gebouwd door de Italiaanse leverancier Danieli en moet in het voorjaar van 2016 klaar zijn.
De duwbakkenkraan (B1) krijgt een hefvermogen van twintig ton en een capaciteit van 800 ton per uur. De B1-kraan is besteld bij de Turkse leverancier ISIK en de indienstneming is voorzien in het voorjaar van 2015. ArcelorMittal verwacht met het nieuwe materieel schepen sneller af te kunnen handelen, waardoor die korter in de haven hoeven te verblijven en minder liggeld hoeven te betalen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |