Zoeken
 
 

Boerenblokkades haven kosten economie tientallen miljoenen


13 februari 2024
Werkgeversorganisaties zoals VOKA reageren woedend op de zoveelste boerenblokkade van een Vlaamse zeehaven. 'De schade loopt in de tientallen miljoenen.'

Een groep van zo'n 500 boeren blokkeerden dinsdag de haven van Antwerpen. In een filterblokkade werd het verkeer mondjesmaat doorgelaten en slipten een aantal wegen in de haven dicht.

 

De boeren eisen meer rechtszekerheid en hun woede is vooral gericht op het recent stikstofakkoord, waarin volgens hen een onterecht onderscheid tussen industrie en landbouw is opgenomen. 'De landbouw wordt geslachtofferd voor de industrie klinkt het al lange tijd.'  De industrie daarentegen is juist tevreden met het nieuwe stikstofdecreet waardoor zij juist weer rechtszekerheid voelen.  


"50 miljoen euro schade" 

De golf aan boerenprotesten van vorige week bracht de Vlaamse regering en landbouworganisaties met elkaar aan tafel, maar in deze gesprekken werd vooralsnog geen resultaat geboekt. Vorige week werd de haven van Zeebrugge geblokkeerd, waarbij de rij van wachtende vrachtauto's opliep tot 2.000. 

 

Toen werd de financiële schade op 50 miljoen euro geschat door werkgeversorganisatie VOKA. Naast de directe schade was er ook sprake van vervolgschade omdat producten later op hun bestemming geraken. 

 

Ook dinsdag was de schade groot doordat industriële bedrijven en transportbedrijven hun operaties in de soep zagen lopen. Voka heeft nog geen zicht op de totale economische schade van het boerenprotest in de haven, maar schat dat het bedrag om een bedrag van de tientallen miljoenen euro's gaat.

 

Gevaar van imagoschade

Het gemeentebestuur van Antwerpen reageerde ook giftig op het boerenprotest en noemde het blokkeren van de haven "totaal onaanvaardbaar". 'Het volledig afsluiten van openbare infrastructuur en bedrijven valt niet onder de uitoefening van betogingsrecht', aldus Annick De Ridder, Antwerps schepen van haven. Behalve de economische schade is er ook het gevaar van imagoschade, waarbij grote rederijen in de toekomst misschien kiezen voor andere Europese zeehavens.
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren