De carbonwielen zijn niet alleen lichter, maar ook twintig procent sterker dan de standaard wielen van de auto in kwestie. Ze verlagen de onafgeveerde massa en daardoor volgen de banden het wegoppervlak nauwkeuriger en worden lengte- en dwarskrachten beter geabsorbeerd. Lagere roterende massa's zorgen bovendien voor een spontaner acceleratie- en remgedrag.
Het volledig uit koolstofvezelversterkt polymeer (CFRP) gemaakte wiel bestaat uit twee hoofdonderdelen. Het centrale deel wordt van koolstofvezelmatten gemaakt. Daarbij worden meer dan 200 individuele componenten op maat gesneden en samengevoegd. Het velgbed komt tot stand door het vlechten van koolstofvezels. Dat gebeurt in de grootste koolstofvezelvlechtmachine ter wereld. Deze heeft een diameter van circa 9 meter.
Aansluitend wordt het centrale deel in het velgbed ingevlochten. Het op die manier samengestelde wiel wordt vervolgens met hars geïmpregneerd en onder hoge druk en bij hoge temperaturen gehard. Daarna volgt een lang afkoelingsproces. Ten slotte wordt de centrale wielmoer ingevoegd en krijgt het wiel een beschermende transparante lakafwerking. In het nieuwe carbonwiel is in totaal achttien kilometer koolstofvezel verwerkt. Dit komt overeen met acht vierkante meter vezelmat.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |