Zoeken
 
 

Stormloop op technologiestudies


Brussel, 25 augustus 2015
Technologiestudies verleiden steeds meer jongeren, zo blijkt uit de eerste inschrijvingscijfers voor het hoger onderwijs. Nu hebben al 4082 studenten zich ingeschreven voor de richtingen master en professionele bachelor ICT, professionele bachelor technologie, master industriële wetenschappen & technologie en ingenieurswetenschappen.

En dat is achttien procent meer dan vorig academiejaar op hetzelfde tijdstip, zegt technologiefederatie Agoria. ‘Vooral de bacheloropleidingen scoren erg goed en ook het aandeel vrouwen stijgt’, zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen . ‘Als deze trend zich doorzet, zullen er zich dit academiejaar zeker 9000 studenten inschrijven, het minimum dat elk jaar nodig is om alle technologische knelpuntvacatures op de arbeidsmarkt in te vullen.’

Technologiestudies zijn ‘hot’. Vorig academiejaar steeg het aantal generatiestudenten met 12,5 procent tot 8151. Sinds de eeuwwisseling lag het aantal technologiestudenten nooit zo hoog. Een record dat, zo lijkt het, dit jaar al verbeterd zal worden. De inspanningen om technologiestudies te promoten, lijken dus vruchten af te werpen.

Vooral de bacheloropleidingen scoren erg goed. Zo ligt het aantal inschrijvingen bij de bachelors ICT (+39%) en de bachelors technologie (+37%) fors hoger. Het aantal inschrijvingen voor de master industriële wetenschappen blijft quasi stabiel. Het aantal studenten ‘burgerlijk ingenieur’ ligt voorlopig lager dan één jaar geleden. De master ICT hinkt wel wat achterop (-22%). Maar door de grote stijging bij de bachelors ICT, ligt het aantal ICT-studenten wel fors hoger dan één jaar geleden. Het gaat om een toename van 430 studenten op een totaal van 1347 ICT-inschrijvingen (masters en bachelors). 

 

‘De praktijkgerichte studies doen het goed’, zegt De Pril. ‘ICT-bachelorrichtingen als elektronica-ICT, grafische en digitale technologie en professionele bachelorrichtingen rond autotechnologie, luchtvaart, ontwerp- en producttechnologie en elektromechanica doen het erg goed. Wie technologie populair wil maken, moet erin slagen te tonen wat je ermee kunt doen. De hogescholen die dit doen, trekken veel meer technologiestudenten aan. Om een voorbeeld te geven: op de arbeidsmarkt evolueren we van een automecanicien naar een autotechnoloog. Wie toont hoe de auto in sneltempo evolueert naar een hoogtechnologisch product en hoe je deze technologie kunt ontwikkelen, overtuigt ook jongeren een professionele toekomst in de autotechnologie te overwegen.’

 

Meer vrouwen

Vrouwen zijn nog in de minderheid in technologiestudies, maar ook hier lijkt de kentering ingezet. Vorig academiejaar al vonden meer vrouwen de weg naar technologiestudies. Dit jaar versnelt die tendens nog verder. De Pril: ‘Historisch schommelt het aandeel vrouwen in technologiestudies rond 10 procent. Het aandeel vrouwen stijgt dit jaar voorlopig tot 13 procent. Zo stijgt bijvoorbeeld het aandeel vrouwen dat voor industrieel ingenieur kiest tot 14 procent. Hier speelt wellicht de toegenomen aantrekkelijkheid van de studie door de inkanteling aan de universiteit. Deze richting trekt nu veel meer ASO-studenten aan waardoor het aantal vrouwen ook stijgt. De studie industrieel ingenieur die 4 jaar duurt en door sommigen als doorstudeermogelijkheid naar burgerlijk ingenieur wordt gezien, is en blijft een erg toekomstgerichte studierichting.’

En toekomst bieden technologiestudies zeker. De Pril: ‘Jongeren en hun ouders maken een positieve keuze voor arbeidsmarktgerichte richtingen. Liefst 94 procent van de STEM- en ICT-gediplomeerden hoger onderwijs vindt binnen het jaar een job.’

 

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws, markttrends en productinnovaties in de maakindustrie?
Meld u dan gratis aan voor de wekelijkse nieuwsbrief.

 

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren