Het viaduct werd in de jaren '70 ontworpen voor de verkeersbelastingen die toen als normaal werden beschouwd. Door de toeneming van het verkeer en de bijhorende dynamische belastingen in het laatste decennium is de stabiliteit van deze brugdekken afgenomen. Een grondige renovatie drong zich op en hiervoor werd onder meer Hafibo aangesproken.
De huidige brugdekken zijn geconstrueerd uit grote I-profielen, tot 4 meter hoog. Deze profielen dienen ten gevolge van de toenemende dynamische belastingen verder te worden versterkt met T-profielen uit verschillende plaatdiktes (8 tot 20 mm). Bij het berekenen van de brugdekken gaat men steeds uit van een dynamische belasting omdat de belasting op een brug steeds varieert in functie van de tijd (veel/weinig verkeer - auto's versus vrachtwagens, enz...).
Deze dynamische belasting maakt tevens dat de kwaliteit van het laswerk zeer goed moet zijn. Iedere onvolkomenheid in de las kan immers aanleiding geven tot een scheurinitiatie (ontstaan van een scheur) en verdere scheurontwikkeling die tot een breuk kan leiden.
De opdracht werd door de opdrachtgever besteld als een EN1090-component onder een uitvoeringsklasse EXC3 - de op één na hoogste categorie die bestaat. Belangrijk bij het vervaardigen van onderdelen die onder deze uitvoeringsklasse vallen, is de extra aandacht die besteed moet worden aan het laswerk. De supervisie van de opdracht (lascoördinatie) moet door iemand gebeuren die zijn kennis bewezen heeft (niveau lasingenieur).
De aanvaarding van de kleine lasfouten (die in iedere las altijd aanwezig zijn) is veel strenger. Daardoor moet ook sneller worden overgegaan tot het uitvoeren van extra testen zoals lasscheuronderzoek met penetrant (foto rechts) product of radiografie van de lassen. De uitvoering is afhankelijk per opdracht. Voor deze lopende opdracht was 10 procent penetrant onderzoek van toepassing. Ook hiervoor heeft Hafibo een gecertifieerde controleur in dienst.
Voor deze opdracht heeft Hafibo gebruik gemaakt van Cortenstaal S355J2W materiaal, dat door een leverancier werd aangeleverd in diverse plaatafmetingen. Er is voor Cortenstaal gekozen omdat dit weervast is. Weervast wil zeggen dat het staal wel na enige tijd zal gaan roesten (zoals gewoon constructiestaal), maar de roestvorming zal met deze eerste oxidatielaag stoppen waardoor er geen materiaalverlies meer is (en de profielen dus niet meer in sterkte afnemen). De oxidatie stopt door de extra legeringselementen in het basismateriaal (chroom, nikkel, koper en fosfor).
Het grootste voordeel van het gebruik van dit type materiaal is dat er geen oppervlaktebehandeling nodig is en men na afzienbare tijd (soms na 10 jaar al) geen stellingen moet plaatsen om de onderzijde van de brug te herlakken (besparing onderhoudskosten).
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |