Er staat een stevige herstructurering op til bij busbouwer Van Hool. De plannen zouden op 11 maart bekend gemaakt worden tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Dat meldt zakenkrant De Tijd op basis van meerdere bronnen.
Het herstructureringsplan wordt momenteel uitgeschreven door crisismanager Marc Zwaaneveld die in januari is aangesteld als co-CEO naast Filip van Hool. Zwaaneveld leidde eerder reorganisaties bij Greenyard en Van Gansenwinkel.
‘Wellicht wordt de regeling Renault opgestart', vertelt ABVV-vakbondsman Hans Vaneerdewegh, verwijzend naar de regeling voor collectief ontslag. ‘De werknemers beseffen goed genoeg dat er een herstructurering zal volgen. We weten allemaal dat het vijf na twaalf is.'
Christophe Van Audenhove, van vakbond ACLV, merkt in De Tijd op dat Van Hool schulden heeft bij leveranciers en bij de RSZ. De busbouwer geraakte in zwaar weer met de coronacrisis toen de vraag naar touringcars volledig inzakte. Deze klap is het nog steeds niet te boven gekomen. Momenteel is ongeveer een derde van de werknemers van Van Hool werkloos.
Eerder dit jaar kreeg het bedrijf een flinke tegenvaller te verwerken toen het Vlaamse vervoersbedrijf De Lijn een order van vijfhonderd bussen plaatste bij het Chinese BYD. De Chinese fabrikant zou sneller en goedkoper kunnen leveren.
De Vlaamse regering houdt de situatie bij Van Hool nauwlettend in de gaten. Met 2.500 werknemers in Lier en 1.300 in Macedonië behoort het familiebedrijf tot de kroonjuwelen van de Vlaamse maakindustrie.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |