Zoeken
 
 

Druk bezette Antwerpse scheepswerf breidt machinepark uit


Antwerpen, 10 november 2021
Om haar orderportefeuille te kunnen legen, heeft de scheepswerf EDR Antwerp Shipyard een tweede plasmasnijmachine in gebruik genomen.

‘Onze werf is volzet tot eind maart 2022 en dit vergt zeer veel van onze metaalfabricatie. Daarom komt deze unit ter uitbreiding van de huidige unit', vertelt Philippe Trouillard, marketingmanager van EDR Antwerp Shipyard . De scheepswerf begon zijn activiteiten in 1990 onder de naam Engine Deck Repair (EDR) en voerde reparaties aan de kade uit. In 2015 nam EDR de site over van het failliete Antwerp Ship Repair en legde zich toe op dockreparaties.

 

In dat jaar werd er miljoenen gestoken in de renovatie en verbetering van de infrastructuur in Antwerpen. Zo werd een reparatieloods aangelegd van 14.000 vierkante meter, waarmee het zich met de grootste scheepsherstellers van de Benelux kan meten. Tevens werd het machinepark uitgebreid waardoor de werkplaats nu beschikt over een arsenaal aan metaalbewerkingsmachines, want het bedrijf voert alle metaalbewerkingen zelf uit. Zo staan er vier kantbanken, twee freestafels, plooibanken en sinds kort een tweede plasmasnijtafel. De nieuwkomer wordt op dit moment getest.

 

Bij de zoektocht naar een tweede snijmachine is de scheepswerf andermaal uitgekomen bij Wouters Cutting & Welding uit Turnhout. 'Het werd uiteindelijk een MicroStep CombiCut 27001.30 Prk + 1.30 Prk, met een snijbereik van 27 x 3 m. De twee rotator plasmasnijkoppen van de nieuwe snijmachine zijn elk voorzien van een Kjellberg SmartFocus 300 PGVE-300-e plasmabron. Een Donaldson DFE3-18 afzuigunit completeert de installatie', vertelt Trouillard. De machine staat opgesteld in het verlengde van de eerder aangekochte MicroStep. 'De tweede machine is een plasmasnijmachine, dit is een hyperterm plasmabron', verduidelijkt de marketingverantwoordelijke.

 

edrOp dit moment ligt er een MSC zeeschip in de dokken voor herstelling en onderhoud. (Foto: Jerom Rozendaal)

 

Herstellingen aan wal en op varende schepen

De machines worden ingezet voor het maken van onderdelen voor scheepsherstellingen. Zo worden er delen gefabriceerd om gaten of poreuze onderdelen in de scheepswand te herstellen en worden ook machineonderdelen gefreesd. Het bedrijf heeft 135 werknemers op de loonlijst staan, dit aantal kan tijdens piektijden oplopen tot 300.

 

Het bedrijf kwam eerder dit jaar in het nieuws door haar naamsverandering van EDR naar EDR Shipyards. Met de toevoeging aan haar naam, hoopt de werf meer boten aan te trekken. 'Door de vorige naam wisten veel bedrijven niet dat ze bij ons terecht kunnen voor dokwerken.' Het bedrijf beschikt in Antwerpen over zes dokken waar behalve binnenvaarschepen ook grote zeeschepen in behandeling genomen kunnen worden.

 

EDR voert nog steeds ook reparaties aan dek uit waardoor metaalbewerkers en onderhoudsploegen zich gedurende enkele tijd aan boord van een schip ophouden. Onderdelen worden dan bijvoorbeeld van een motor losgemaakt en naar de werkplaats gestuurd. Daar volgt een volledige revisie van de onderdelen waarna de motor bij binnenkomst van het schip snel hersteld kan worden.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren