Zoeken
 
 

211 jobs op de tocht bij van D'Ieteren


Brussel, 8 juni 2020
Om de impact van de huidige gezondheidscrisis en de langetermijneffecten ervan op de vraag en het gedrag van de klant op te vangen, heeft D'Ieteren Auto haar intentie bekendgemaakt om een versnellingsproject uit te voeren voor de transformatie van het bedrijf. Als het project wordt bevestigd, zou dit kunnen leiden tot het verlies van 211 banen in België.
D'Ieteren Auto is al enkele maanden bezig met de transformatie van zijn kernactiviteiten in een markt waarin de digitalisering, elektrificatie en automatisering van voertuigen en de nieuwe mobiliteit een structurele afname van de verkoop- en naverkoopactiviteiten veroorzaken.

Strategie

'We hebben de ambitie een belangrijke speler te zijn in de ontwikkeling van een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit ten voordele van onze klanten, medewerkers, partners en de samenleving in het algemeen', zegt Denis Gorteman, Chief Executive Officer van D'Ieteren Auto. 'Om dat doel te bereiken, hebben we onze strategie tot het jaar 2025 vastgelegd. Daarvoor is een wereldwijde investering nodig van 182 miljoen euro over die periode.'

De strategie voor 2025 is gericht op:
- uitmuntendheid en efficiëntie van de kernactiviteiten van D'Ieteren Auto, in overeenstemming met de verwachtingen van de klant;
- expansie in auto-activiteiten die nauw verband houden met deze activiteiten en beloftevol zijn voor de toekomst, onder andere in de sector van de tweedehandswagens en de dienstverlening na verkoop;
- innovatie in de mobiliteitsoplossingen van de toekomst.

Als gevolg van de huidige gezondheidscrisis wordt D'Ieteren Auto geconfronteerd met een forse daling van de vraag, die meer dan waarschijnlijk zal aanhouden. In vergelijking met 2019 zullen de nieuwe auto- en bedrijfswagenmarkten dit jaar naar verwachting krimpen tot respectievelijk 435.000 en 55.000 nieuwe inschrijvingen. De komende vijf jaar zouden de markten zich dan stabiliseren op respectievelijk 450.000 en 60.000 nieuwe inschrijvingen. De afname van de vraag heeft, in combinatie met veranderingen in het gedrag van de klant, met name op het vlak van mobiliteit en digitalisering, een impact op de activiteiten van D'Ieteren Auto en zou de uitvoering van de strategie voor 2025 in gevaar brengen.

211 jobs op het spel

'Als we die evolutie het hoofd willen bieden, moeten we passende maatregelen nemen om de investeringen te kunnen voortzetten die essentieel zijn voor het welslagen van onze strategie voor 2025. Dit zou ons toelaten de werkgelegenheid op lange termijn stimulerend en aantrekkelijk te kunnen houden, in het belang van de overgrote meerderheid van onze medewerkers', licht Denis Gorteman toe. Het project om de transformatie te versnellen heeft tot doel de interne structuren en werkmethodes aan te passen aan de nieuwe marktrealiteit en de bestaande activiteiten te transformeren en perfect af te stemmen op de nieuwe consumptiegewoontes van de klant, met name op het gebied van digitalisering. Ook wil D'Ieteren de activiteiten stopzetten die niet langer voldoen aan de behoeften van de concessiehouders of klanten. In dat verband heeft het bedrijf de intentie om de activiteiten van de Contact Centers in Kortenberg stop te zetten, daar concessiehouders vandaag grotendeels op lokaal niveau, testritten voor klanten organiseren. Ook is het van plan geen Yamaha-producten meer in te voeren in België en het Groothertogdom Luxemburg, een activiteit die momenteel wordt uitgevoerd door D'Ieteren Sport, en een overnemer voor de activiteiten van D'Ieteren Sport te zoeken. Het project zou kunnen leiden tot het verlies van 211 banen binnen D'Ieteren n.v., D'Ieteren Sport n.v. en Volkswagen D'Ieteren Finance n.v. Dit project heeft geen invloed op de relatie met de klant, noch op de continuïteit van de activiteiten van de zelfstandige concessiehouders die instaan voor de verkoop en dienstverlening na verkoop van de verdeelde merken.
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren