Zoeken
 
 

Proximus en Umicore zamelen metalen uit oude gsm's in


Brussel, 3 februari 2020
Als deel van zijn belofte om een duurzamere toekomst voor de planeet te creëren, lanceert Proximus samen met partner Umicore Don’t Miss the Call, een urban mining-campagne met als doel 100.000 oude gsm’s te recycleren op één jaar tijd. De ingezamelde gsm’s zullen ofwel worden gerecycleerd voor de grondstoffen die ze bevatten, ofwel worden hergebruikt.
Op die manier willen Proximus en Umicore een duurzaam alternatief creëren voor het ontginnen van natuurlijke grondstoffen. Daarnaast zal de Don't Miss the Call -campagne ook geld inzamelen voor EIGHT, een Belgische organisatie die zich inzet tegen armoede in Afrikaanse dorpen.

Bij het genoemde urban mining worden grondstoffen gewonnen uit elektronisch afval. Dankzij deze praktijk worden waardevolle materialen zoals goud, zilver en koper gerecycleerd, hetgeen een duurzamer alternatief vormt voor de klassieke mijnbouw waarbij natuurlijke grondstoffen nog steeds uit de aarde ontgonnen worden. 100.000 toestellen leveren negen kg zilver, twee kg goud, 37,5 kg lithium en 337,5 kg kobalt. In vergelijking met de conventionele mijnbouw wordt bij de urban mining 442.500 ton minder CO2 en 12.750 ton minder giftig afval gegenereert. Ook wordt er 25,4 miljoen minder water verbruikt.

De campagne van Umicore en Proximus moet zoveel mogelijk Belgen motiveren om hun oude gsm's in te leveren in één van de Proximus Shops of bij één van de inzamelpunten in scholen en bedrijven. Het ultieme doel van Don't Miss the Call is om tegen het einde van 2020 in totaal 100.000 oude gsm's te hebben ingezameld. Wie zijn oude gsm inlevert in een Proximus Shop ontvangt een voucher ter waarde van minstens vijf euro. Dat bedrag kan oplopen tot 350 euro afhankelijk van de restwaarde wanneer het toestel nog kan worden hergebruikt. Consumenten kunnen er ook voor kiezen om het geld van hun voucher integraal te doneren aan EIGHT.

Samen verschil maken

Guillaume Boutin, CEO van Proximus: 'We streven naar een initiatief waaraan elke Belg uiteindelijk meedoet. Don't Miss the Call is er niet alleen voor Proximus, maar voor iedereen. Daarom nodig ik ook andere bedrijven uit om mee te doen en oude mobiele telefoons te verzamelen. Alleen door samen te werken kunnen we een groot verschil maken voor de planeet.'

De campagne is het resultaat van een samenwerking tussen Proximus en Umicore. Proximus engageert zich om bewustzijn te creëren bij zoveel mogelijk Belgen en neemt de collecte van de oude gsm's voor zijn rekening. Als wereldwijde expert in het recycleren van edelmetalen zal Umicore zijn recyclagetechnologie ter beschikking stellen en de mobiele telefoons verwerken die niet meer geschikt zijn voor de tweedehandsmarkt. Zo worden de zeldzame materialen opnieuw benut in het productieproces van laptops en mobiele telefoons.
 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren