Zoeken
 
 

Investeringen ondanks mogelijke recessie en goed Industrie 4.0 rapport


Antwerpen, 26 november 2019
Auteur:
Jerom Rozendaal
Ondanks tegenvallende economische voorspellingen, willen Vlaamse productiebedrijven twintig procent per jaar extra investeren. Ook geven maakbedrijven zichzelf een hoog cijfer als het gaat om Industrie 4.0 toepassingen.
Dit blijkt uit een onderzoek van technologie-instelling Flanders Make dat dit najaar 122 Vlaamse bedrijven bevroeg over hun Industrie 4.0-gereedheid. De resultaten van het onderzoek werden vandaag gepresenteerd tijdens het symposium ‘The future of manufacturing' in de Antwerp Expo, over de toekomst van de Vlaamse maakindustrie.

Gros bedrijven zet stappen in Industrie 4.0

De betrokken bedrijven geven aan de voorbije drie jaar vijf procent per jaar te hebben geïnvesteerd in digitalisering, vergelijkbaar met de internationale benchmark. Voor de volgende drie jaar verwacht men tegenwind met een terugvallende economische groei, maar desondanks wil men toch twintig procent per jaar extra investeren.

Flanders Make, dat bedrijven assisteert bij bedrijfsinnovaties, telt 132 leden, waarvan er 66 deelnamen aan het onderzoek. Van deze bedrijven zegt 58 procent dat het al een strategisch plan voor de introductie van nieuwe digitale technologieën geïmplementeerd heeft. 24 procent heeft een plan maar de implementatie ervan is nog niet gestart. Slechts twee procent zegt er niet mee bezig te zijn.

Beter dan concurrent

Vlaamse bedrijven geven zichzelf een opmerkelijk hoog rapportcijfer op het gebied van Industrie 4.0 toepassingen. Maar liefst zeventig procent van de bedrijven schat in dat ze gelijk of beter presteren op het vlak van digitale transformatie dan hun concurrenten.

Uit het onderzoek van Flanders Make blijkt dat de digitale transformatie in Vlaanderen in volle gang is. Bijna alle bedrijven erkennen de urgentie van digitaal-technologische innovaties. ‘Bedrijven in Vlaanderen verwachten dat vooral artificiële intelligentie, slimme sensoren en het internet of things een sterke impact op hun productieprocessen zullen hebben', zegt Urbain Vandeurzen, voorzitter van Flanders Make.

Hindernissen een vrouwlijk personeel

De survey brengt ook aan het licht welke beren de Vlaamse maakindustrie op de weg ziet. ‘Digitaal talent vinden en een digitale cultuur opbouwen is voor de bedrijven de belangrijkste hinderpaal bij de digitalisering van hun business', zegt Vandeurzen. Volgens hem moet dit ook één van de actiepunten zijn van de toekomstige federale Belgische overheid.

Flanders Make wil in de War for Talent overigens ook inzetten op vrouwelijke studenten. ‘We moeten de industrie aantrekkelijker, sexyer, maken, zodat ook vrouwelijke studenten voor een technische studie kiezen', aldus Flanders Make directeur Dirk Torfs. ‘Hiermee kunnen we het personeelstekort van de toekomst deels oplossen.'

Uit de bevraging blijkt ook een duidelijk verschil tussen grotere en kleine bedrijven: meer dan de helft van de ondernemingen met minder dan vijftig werknemers loopt achterop in innovaties. 44 procent heeft nog geen digitaal plan en tien procent is zelfs overtuigd dat niet nodig te hebben. Volgens Flander Make onderschatten ze hiermee de impact van digitalisering en zetten ze hun eigen voortbestaan op de helling.
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren