De hybride trambussen zijn van het type ‘Exqui.City 24 Hyb'. Met zijn 24 meter (het dubbele van een gewone bus) is de trambus een flexibel alternatief voor de tram. De 137 reizigersplaatsen (51 zitplaatsen en 86 staanplaatsen) benaderen de capaciteit van een tram, terwijl een trambus ook kan uitwijken als er een verstoring is op het traject. Sterke doorstromingsmaatregelen over vrijwel het hele tracé van 17 kilometer zorgen voor een constante reistijd van 38 minuten tussen de Heizel en Brussels Airport. Het gaat om goed afgestelde verkeerslichten en grote stukken eigen bedding.
Een trambus heeft vier deuren voor in- en uitstappende reizigers en ook ruimte voor een rolstoel en een kinderwagen. De eerste vier trambussen worden eind 2018 geleverd. Voor ze worden ingezet voor het vervoer van reizigers, dienen ze voor de opleiding van de chauffeurs en de verkenning van de trajecten. De tien volgende trambussen komen er begin 2019 aan.
Betere leefbaarheid in de Noordrand
De trambussen zullen rijden op de Ringtrambuslijn in de Brusselse Noordrand. Deze lijn moet een alternatief zijn voor het drukke verkeer in de regio en 10 000 auto's per dag van de weg halen. Een hoogwaardige OV-as met trambussen neemt de helft van die modal shift voor zijn rekening. Daarnaast moet een betere fietsinfrastructuur met 23 kilometer extra fietspaden langs het tracé bijkomende fietsers aantrekken. Op deze manier zorgt de Ringtrambus voor een betere leefbaarheid in de Noordrand. Dit is extra belangrijk met het oog op de geplande werkzaamheden aan de ring rond Brussel.
Nieuwe hybride bussen kunnen ook volledig elektrisch rijden
Net zoals de 66 hybride bussen die De Lijn eind oktober heeft besteld, kunnen de trambussen zowel hybride als volledig elektrisch rijden. Dit laatste gebeurt bij het verlaten van de halte en het vertrekken aan een verkeerslicht. Elders rijden ze hybride, met een mix van batterijen en een dieselmotor. Hierdoor verbuiken de trambussen per 100 kilometer 25 liter minder. Ze kunnen ook volledig elektrisch rijden, mits ze daarvoor aangepast worden en er installaties voor snelladen langs hun trajecten komen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |