De afgevlakte curve, die de onderliggende conjunctuurtrend weergeeft, gaat echter nog niet in stijgende lijn. Dit blijkt uit de meest recente barometer van Agoria.
Drie van de vier conjunctuurindicatoren hebben bijgedragen tot de stijging van de barometer in juli. De beoordeling van de voorraden is het meest verbeterd want deze indicator ging er met ruim 7 punten op vooruit en bereikt daardoor zijn hoogste peil sinds februari 2014. Voor de indicatoren vraag- en werkgelegenheidsvooruitzichten was de stijging beperkter. De vraagvooruitzichten blijven op vrij laag niveau, terwijl de werkgelegenheidsvooruitzichten langzaam verder verbeteren sinds het midden van vorig jaar. Deze verbetering is echter nog te beperkt om de afgevlakte curve om te buigen. De beoordeling van de voorraden ten slotte is vrijwel op het (matige) niveau van de twee vorige maanden gebleven.
Per sector
Kijkend per sector, wordt het globale beeld wat genuanceerd. In de meeste sector is de barometer in juli immers gezakt. Dat is geval voor non-ferrometalen, metaalproducten, kunststof & rubber, elektro en IT-solutions, maar de terugval maakt de stijging in de vorige maanden niet helemaal ongedaan. De barometer van deze sectoren staat nog altijd hoger dan begin dit jaar en in sommige sectoren komt hij dicht in de buurt van de pieken van de voorbije jaren.
In de deeltak ICT-production zet de neerwaartse trend sinds februari zich door, wat bevestigt dat de conjunctuur verslechtert.
De machinebouw en de automobiel zijn de enige sectoren die hun barometer in juli zagen stijgen. In de machinebouw was de stijging beperkt zodat het nog te vroeg is om van trendommekeer in deze sector te gewagen. De barometer van de automobiel steeg in een klap tot op zijn niveau van mei. Op langere termijn is in de sector echter nog geen duidelijke trend te onderkennen.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws, markttrends en productinnovaties in de maakindustrie?
Meld u dan gratis aan voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |