Zoeken
 
 

Ramenfabrikant heeft last van concurrentie Oost-Europa


Hooglede, 25 februari 2015
Auteur:
Ruud Peijs
De specialist in PVC-ramen Deceuninck heeft steeds meer last van de concurrentie van goedkope ramen uit Oost-Europa. Bovendien zit de Europese bouwmarkt nog steeds in een dal. In België bleef de omzet stabiel, ondanks de onzekerheden na de verkiezingen en de hervorming van de woonbonus en belastingaftrek voor hypothecaire leningen.

Deceuninck gaat daarom verder snijden in de kosten, waarbij in België vijftien bediendenjobs verdwijnen, en verschuift de productie nog meer naar lage-lonen-landen. Dan gaat het vooral om Turkije waar vorig jaar collega Pimas werd overgenomen. Ook gaat er werk van een Duitse naar een Poolse fabriek. Daarnaast wordt voor de productie in toenemende mate gebruikt gemaakt van gerecycled PVC. Deceuninck heeft daarvoor drie jaar geleden een eigen fabriek geopend in Diksmuide maar die draait nog altijd niet optimaal. 'We gaan door een leercurve, en hebben de organisatie aangepast om de technologie op het gewenste prestatieniveau te krijgen', aldus een woordvoerder van het bedrijf.

 

Gedaalde vraag

Door het tegenzittende economische klimaat daalde de brutowinst bij het in Hooglede-Gits gevestigde bedrijf vorig jaar met 26 procent tot 35,3 miljoen. De omzet ging met drie procent omhoog naar 552,8 miljoen euro dankzij een lichte organische groei. Ceo Tom Debusschere: 'In elke regio was de onderliggende dynamiek sterk verschillend. Vanaf augustus merkten we een versnelling van een aantal markttrends. Nieuwbouw- en renovatiewerken daalden in Continentaal Europa door een verslechtering van het vertrouwen van de bouwheer en consument. In onze kernmarkten Frankrijk, België en Duitsland, samen goed voor 30 procent van onze omzet, kregen onze raamfabrikanten te maken met een gedaalde vraag. Vooral in Frankrijk zorgde het uitstel van een aangekondigde overheidstussenkomst voor energie-efficiënte renovatie ervoor dat eigenaars de vervanging van hun ramen uitstelden tot 2015. In deze regio woog de stijgende concurrentiedruk van goedkope ramen uit Oost-Europese EU lidstaten, op de marges van de volledige waardeketen.'

 

Groeiregio's

‘In deze gewijzigde marktomgeving heeft Deceuninck zijn activiteiten aangepast. Wij investeren in capaciteit in groeiregio's, hoofdzakelijk in Turkije, de VS en in Emerging Markets. Tegelijkertijd passen we in Europa onze kostenstructuur aan en investeren we in productiviteitsverbetering. In Centraal- en Oost-Europa verleggen we onze productieactiviteit naar de goedkopere productievestigingen. Ook in West-Europa verbeteren we de materiaalkosten door hergebruik van gerecycleerde PVC. Tegelijkertijd herstructureren we onze productieactiviteiten en onze vaste kosten wat de productiviteit en de kostprijs ten goede zal komen.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren