Zoeken
 
 

Zo’n duizend beslissingsnemers op eerste Indumation Network Event


Leuven, 28 oktober 2014
Auteur:
Max Dedulle
De eerste editie van het Indumation Network Event vond op 18 september plaats in de Leuvense Brabanthal. Zo’n duizend beslissingsnemers kwamen er samen om op een sfeervolle manier het management van zeventig gespecialiseerde bedrijven op het vlak van automatisering en optimalisatie te ontmoeten.

Hoewel dit evenement wordt georganiseerd door de mensen achter Indumation, moeten we dit niet zien als een opvolger van de grote automatiseringsbeurs in Kortrijk Xpo, zo blijkt. ‘Met het Indumation Network Event bieden we een alternatief aan tijdens de jaren dat er geen beurs plaatsvindt', vertelt initiatiefnemer Karl D'haveloose. ‘In Kortrijk organiseerden we eerder dit jaar al het MTMS Network Event, waarbij zaken doen in een gezellige, ongecompliceerde sfeer centraal staat. Hier in de Brabanthal kiezen we voor een nog hoger niveau en nodigen we echt de directeurs uit. Uiteindelijk zijn zij het die vaak de beslissingen nemen, maar ceo's zijn doorgaans geen technisch geschoolde mensen. Het is belangrijk dat zij investeren met kennis van zaken en daarom kunnen ze zich hier komen informeren. Uiteraard zijn ook hun collega's welkom, zoals de chef productie of beslissingennemers uit de afdeling R&D.'


Op het event konden deze managers een route afleggen langs een zeventigtal stands. ‘Wij spreken niet over exposanten, wel over partners', verduidelijkt Karl D'haveloose. ‘Daar gaan we trouwens ver in: het zijn zij die bezoekers uitnodigen, niet wij. Dat zorgt meteen voor een andere sfeer. Belangrijk is het feit dat er op INE geen commerciële druk is, zoals op andere beurzen.' ‘Eigenlijk zien kan je dit zien als een ‘prelude' op Indumation. Het verhoogt onze naamsbekendheid en zorgt er voor dat ook mensen die die beurs niet bezoeken, weten waar we voor staan. Zo blijven we top of mind.' Wanneer zal de organisatie tevreden terugblikken op de eerste editie van het Indumation Network Event? ‘Simpel: als onze partners tevreden zijn en ze bijgevolg de juiste partners hebben ontmoet. Binnenkort zitten we met de belangrijkste federaties rond de tafel en evalueren we. Voor de volgende editie, over twee jaar, ligt alles nog open, zelfs de locatie. Leuven was een goede keuze omdat we hier makkelijker mensen uit Wallonië en Limburg bereiken dan op Indumation, maar voor de toekomst valt alles nog te bekijken.'


Inspiratie uit de natuur

Een van de blikvangers op het Indumation Network Event was de stand van Festo. Dit bedrijf is gespecialiseerd in zaken als automatisering, pneumatica en stappenmotoren. In Leuven presenteerde Festo constructies die veel weg hadden van kwallen en meeuwen. ‘In onze research & development-afdeling bestuderen we vaak de natuur', legt Francis Pennetreau uit. ‘Daar kunnen we heel veel van leren. Vooral de bewegingen en de interne constructie van de dieren zijn interessant voor ons en dat maken we duidelijk op onze stand en met behulp van een demonstratie. Neem nu de Aquajelly die we tonen: de kleine grijpers zijn razend interessant om, bijvoorbeeld, kwetsbare producten als fruit te behandelen in een fabriek. Elk jaar bestuderen we zo twee of drie nieuwe dieren.' Pennetreau ziet een groot verschil tussen het Indumation Network Event en de beurs in Kortrijk: ‘Op Indumation bestaat ons doelpubliek uit ingenieurs, terwijl we op het Network Event ook de ceo's uitnodigen. Hier in Leuven beginnen we niet meteen aan verkoopgesprekken, maar praten we met onze contactpersonen over onze samenwerking en onze relatie.'


Torfsconstruct levert onder meer verschillende maakdelen op maat voor de machine-industrie. ‘We nodigden enkele vaste klanten uit, maar verwachten ook nieuwe mensen te ontmoeten', vertelt Dirk Oeyen. ‘Dit is een nieuw initiatief dat ons zeker interesseert. We zien dat veel beurzen het de laatste jaren minder goed doen dan vroeger en bovendien is het voor een bedrijf een grote investering om overal te staan. We moeten dus selectief worden en misschien onze pijlen richten op meer kleinschalige evenementen. Op onze stand stellen we geen echte nieuwigheden voor, want de mogelijkheden die we bieden zijn te specifiek. Het zou ons te ver voeren om alles te presenteren. We zien dit meer als een algemene voorstelling van het bedrijf.'


Direct contact

‘De beurs ziet er prima uit en er heerst een aangename sfeer', vindt Joram Van Weerdhuizen van de Italiaanse Bevini Group, die planetaire tandwielkasten produceert. ‘Volgens mij is het hier belangrijker om te netwerken dan om echt zaken te doen. We informeren hier niet alleen over ons aanbod, maar ook over ons service center voor Noord- en West-Europa. Op een traditionele beurs is dat soms moeilijk om te presenteren, maar hier hebben we een meer direct contact met de bezoekers. Zo kunnen we uitgebreid ons verhaal doen.'


Volgens Jürgen De Wever van Siemens is het als bedrijf belangrijk om samen met klanten na te denken over de toekomst: ‘Dit is een uitstekende gelegenheid om te praten over wat we voor elkaar kunnen betekenen. De bezoekers van dit evenement zijn vooral managers, dus dat zijn ook mensen die nadenken over de volgende stappen van hun bedrijf. Aan hen willen we onze visie rond industrie 4.0. duidelijk maken, waarbij onder meer de simulatiefase steeds belangrijker wordt.'


Ook Egemin was aanwezig op het Indumation Network Event. ‘Logisch', vindt Danny Smets. ‘Op een evenement rond dit thema kunnen we niet ontbreken. We zijn actief in verschillende sectoren, van infrastructuur tot de farmaceutische industrie, met automatisering als ronde draad. Hier presenteren we onder meer onze nieuwe ‘MES'-oplossing, die toelaat om automatisering gemoduleerd in te voeren in een bedrijf. Zo zorgen we voor een lagere instapdrempel. Bijzonder is ook het feit dat het pakket zich richt vanuit de productie naar de bovenliggende lagen, en niet vanuit de ERP-laag naar de productie. In samenwerking met onze partner, het softwarebedrijf Bright Eye, tonen we hier een demonstratie van het systeem.' Ook deze gesprekspartner heeft vertrouwen in dit nieuwe concept en geeft nog het volgende mee: ‘Het is eens een andere aanpak van het klassieke beursgegeven. Volgens mij willen veel mensen voor zoiets nog wel buitenkomen.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren