Zoeken
 
 

Steeds meer Agoria-leden hebben filialen in het buitenland


Brussel, 10 september 2014
Om een beeld te krijgen van de omvang van de buitenlandse investeringen van de Agoria-lidbedrijven, onderzoekt de organisatie regelmatig hoeveel filialen de leden in het buitenland actief zijn met een bedrijf of filiaal.

Op basis van de jongste analyse kan worden vastgesteld dat het aantal filialen in het buitenland sinds 2003 met 71 procent is gestegen. In 2013 hadden 274 moedermaatschappijen 1.705 filialen in het buitenland. Sinds 2003 is het aantal moedermaatschappijen en filialen met respectievelijk 45 procent en 71procent  gestegen. Samen hebben deze groepen 177.700 werknemers in dienst, van wie 107 600 in het buitenland (60,5 procent). In verschillende opzichten zijn de bedrijven van Matrials Technology het meest geïnternationaliseerd met vestigingen in het buitenland. Daarna volgen ICT, Production Technology & Mechatronics en Building Technology. De kmo's laten zich hierbij zeker niet onbetuigd aangezien drie moedermaatschappijen op vier in België minder dan 250 werknemers tellen en goed zijn voor 47 procent van de buitenlandse filialen.

 

Internationaliseringsstrategie

De werkgelegenheid van de moedermaatschappijen in België is in de periode van 2010 tot 2013 met 0,9 procent toegenomen, terwijl over dezelfde periode in de andere ondernemingen met 1,3 procent terugliep (faillissementen en sluitingen niet meegerekend). De filialen zijn hoofdzakelijk actief in de technologische industrie (30 procent) en de groothandel (26 procent). De geografische spreiding van de filialen en de handelsstromen lopen parallel, wat erop wijst dat de buitenlandse investeringen en de export complementair zijn in de internationaliseringsstrategie van onze leden. Oost-Europa is de regio met de meeste filialen van lidbedrijven. Azië volgt op de tweede plaats, maar in deze regio is het aantal filialen de afgelopen tien jaar het sterkst gestegen.

Steeds meer Agoria-leden hebben filialen in het buitenland'
Oost-Europa is de regio met de meeste filialen van lidbedrijven. Azië volgt op de tweede plaats, hier is het aantal filialen de afgelopen tien jaar het sterkst gestegen.
1/1
 
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren