Zoeken
 
 

Nieuwe plasticfabriek Lanxess Antwerpen opgestart


Antwerpen, 9 juli 2014
Het Duitse chemieconcern Lanxess heeft vandaag in Lillo, midden in het havengebied van Antwerpen, zijn nieuwe fabriek voor polyamidekunststoffen opgestart. De installatie kan jaarlijks 90.000 ton polyamide-kunststoffen maken en kostte 75 miljoen euro om te bouwen.
Dat meldt Petrochem. De nieuwe plasticfabriek ligt net naast de bestaande caprolactaminstallatie van Lanxess . Dat is geen toeval, want caprolactam is het belangrijkste halffabricaat voor de vervaardiging van kunststoffen. Dit betekent dat Lanxess een grotere klant wordt van zichzelf en intern meer eigen caprolactam zal verwerken. Ook het voor Durethan benodigde glasvezel wordt door Lanxess gemaakt gemaakt, maar dan in Kallo, ook in de Antwerpse haven.

 

Gewichtsbesparing

De grootste afnemer van de lichte kunststofonderdelen is de auto-industrie. Autofabrikanten gebruiken dit glasvezelversterkte materiaal onder meer in motoren, deurstructuren en dwarsdragers. Volgens Lanxess is de auto-industrie groot fan van zijn plastics omdat het kan zorgen voor 10 tot 50 procent gewichtsbesparing. Ook zouden de productie- en montagetijd afnemen door toepassing van Durethan. Lanxess levert zijn plastics ook aan de elektro- en elektronica-industrie.


Deze euforie in de afdeling plastic (een kernactiviteit van het concern) staat in schril contrast met de andere tak van Lanxess, namelijk de productie van synthetisch rubber. Doordat het daar zo slecht loopt, wil Lanxess de komende jaren afscheid nemen van ruim duizend personeelsleden en mede daardoor 100 miljoen euro besparen.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren