Zoeken
 
 

Bedrijven tonen hun vrouwelijke kant op Technogirlsdag


Brussel, 19 februari 2014
Vandaag, woensdag 19 februari, nemen om en bij de vijfhonderd meisjes uit het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs deel aan de vijfde editie van Technogirls. Dat is een gezamenlijk initiatief van Agoria, de federatie van de technologische industrie, en Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen.

Negentien technologiebedrijven in Vlaanderen gooien hun deuren open en nodigen de jongedames uit op een boeiende technologie-excursie. Het doel? Meisjes nieuwsgierig maken naar techniek, technologie en technologische studies. Bij Atlas Copco in Wilrijk nodigen tientallen verschillende medewerkers hun dochters uit op een exclusieve rondleiding in het bedrijf.

 

Asco, Atlas Copco, Barco, Bekaert, Continental, Duracell, ETAP, Heraeus, Ivens, New Holland, Page Electronica, Picanol, Qinetic Space, Televic, Tenneco, TE Connectivity, Umicore, Volvo Car Gent en Volvo Europa Truck; onze Technogirls hebben vandaag keuze te over, want in alle provincies openen technologiebedrijven hun deuren voor de leergierige jongedames. Het is al de vijfde keer dat Agoria een meisjesdag organiseert. En het enthousiasme is groot, ook bij Atlas Copco, met goed 3000 medewerkers één van de grootste werkgevers in het Vlaams Gewest.

 

Dochters aan de macht bij Atlas Copco

25 dochters van Atlas Copco-medewerkers ontdekken vandaag het beste wat Atlas Copco aan techniek te bieden heeft. Atlas Copco is natuurlijk vooral het bedrijf waar hun ouders elke dag aan de slag zijn. Het produceert compressoren voor de fabricage-, olie-, gas- en procesindustrie. Dit zijn stuk voor stuk indrukwekkende machines die heel wat technologische know-how in zich dragen en het is die technologie die Agoria tijdens de dag van de Technogirls naar voren wil brengen. In dit innovatieve bedrijf kunnen de jongedames naar hartenlust kennismaken met de technologie achter luchtcompressoren.

 

En tijdens deze namiddag steken de 'Technogirls' alvast ook zelf de handen uit de mouwen. De studenten van de lerarenopleiding van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen ontwikkelden namelijk een toffe techniekworkshop voor de deelneemsters. Bij Atlas Copco zullen de meisjes bijvoorbeeld kleine, door zonne-energie aangedreven windmolens in elkaar knutselen.

 

'We willen met Atlas Copco deze jonge meisjes laten proeven van een staaltje toptechniek', stelt Annick De Bakker van Atlas Copco. 'Door dit soort initiatieven kunnen we jong talent warm maken voor een toekomst in de ingenieurswereld. Wij beschouwen het dan ook als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om voldoende aandacht te besteden aan het vormen van jonge mensen.'

 

Technologie ook voor meisjes

Technologiefederatie Agoria wil met initiatieven zoals de Technogirls-dag technologiestudies bij meisjes promoten. Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen: 'Wie meer jongeren voor technologiestudies wil aantrekken, moet de meisjes motiveren.' Het gemiddelde percentage meisjes voor hogere technologiestudies bedraagt dit academiejaar 9,7 procent. Dat is een erg laag percentage. 'En dat is jammer', zegt De Pril. 'Want meisjes zijn even geschikt als jongens voor technologiestudies. Bovendien kampen de technologiebedrijven met tekorten aan technisch geschoolde medewerkers. Daarom willen we technologie promoten bij jonge meisjes. Dat is een win-winsituatie voor iedereen.'

Agoria blijft de komende jaren dan ook samen met de technologiebedrijven, het onderwijs en de Vlaamse politici acties voeren om de technologische studierichtingen te promoten, in het bijzonder bij meisjes. In het Nederlandstalig hoger onderwijs is, na jaren van daling, het aantal technologiestudenten de voorbije jaren opnieuw gestegen. Dit academiejaar hebben zich zowat 7250 technologiestudenten ingeschreven. 'Maar het mogen er altijd meer zijn. Op termijn zouden we eigenlijk minstens 9000 technologiestudenten op jaarbasis moeten hebben om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren