Zoeken
 
 

Twintig procent meer bezoekers en exposanten op MTMS Network Event


Kortrijk, 12 februari 2014
Auteur:
Rolf Elling
Het nieuwe beursconcept van de vorige week gehouden Benelux netwerkbeurs voor de maakindustrie en toelevering, MNE 2014 (MTMS Network Event) heeft positief gescoord. Met 2.847 bezoekers was dit een serieuze stijging ten opzichte van de editie 2012 (toen nog Metapro Network Event), waar 2.380 bezoekers op afkwamen.

Invent Media besloot anno 2011 om het Metapro beursconcept vaarwel te zeggen. Metapro was sinds 2000 dé beurs bij uitstek voor metaalbewerkingstechnologie. Na een moeilijke editie in 2010 te Brussels Expo in de nasleep van de melt-down, besloten de organisatoren om een drastische maar weloverwogen ingreep door te voeren, het oude beursconcept vaarwel te zeggen en een volledig nieuw beursconcept te lanceren. Het totale aantal exposanten op MNE 2014 steeg naar 169 (135 exposanten in 2012). De grootste aangroei aan exposanten komt uit de kunststoffenverwerking, de 3D-technologie en de subcontractors. In 2016 zal MNE in Kortrijk Xpo plaatsvinden op 3 en 4 februari.

 

Eén groot platform

Organisator Karl D'haveloose licht even het resultaat toe :'De groei van het aantal bezoekers in een decennium waar de klassieke evenementen te kampen hebben met stagnerende of dalende bezoekerscijfers, is te danken aan een ruimere portfolio aan technologieën en aan de mix van technologieën en toeleveranciers. Hierdoor voelt immers een ruimere doelgroep industriële bedrijven zich aangesproken.' Kortom, voor nieuwe productietechnologie en een breed aanbod aan toeleveranciers is er nu één groot platform, waar eindklanten en productieverantwoordelijken hun gading vinden, namelijk MTMS.

Ideas Battle Arena

De 2.847 bezoekers waren goed voor 1.985 individuele bedrijven. Uit de functieprofielanalyse blijkt verder dat 58,9 procent zaakvoerder, CEO, aankoop- of productieverantwoordelijken waren. Het saldo wordt ingevuld door engineering-, maintenance-, technische en commerciële teams. Tijdens MNE 2014 werd ook voor de eerste keer de Ideas Battle Arena gelanceerd. Een ruimte waar notoire CEO's uit de maakindustrie hun eigen ongenuanceerde mening over hun businessmodel en de toekomst van de industrie kwamen verkondigen.

 

Style CNC

Hierbij, na een snel rondje over de beurs, enkele indrukken van de diverse standhouders.

Style CNC staat vooral op de MTMS voor de naamsbekendheid. ‘De verkoop van onze draai- en freesmachines gaat rechtstreeks vanuit Nederland, maar we vertegenwoordigen Style hier in België, aldus de Vlaming Geert de Langhe. Hij geeft aan al diverse mooie contacten te hebben gemaakt. ‘Bovendien merk je dat de bedrijven die je spreekt, toch weer wat optimistischer zijn over de ontwikkelingen binnen hun bedrijf en de economie.'

 

Etchform

Het bedrijf Etchform uit Hilversum heeft slechts enkele bedrijven uit Vlaanderen als klant. ‘Mede daarom is onze aanwezigheid op deze MNE in Kortrijk interessant. Het laten zien wat we doen en wat we kunnen op het gebied van etsen en elektroformeren van metalen precisieonderdelen uit folie en dunne plaat van 6 µm tot circa 1,5 mm, heeft ons toch de nodige contacten opgeleverd. Bovendien heeft enkele jaren geleden het laatste in België actieve etsbedrijf de deuren gesloten en we proberen natuurlijk nu in België een voet aan de grond te krijgen', aldus productmanager René de Vries. Het etsen en elektro formeren wordt vooral toegepast in de fijnmetaal. ‘Het is al een lang bestaand proces waarbij het niet hoeven nabewerken het grootste voordeel is. Immers, de producten worden braamvrij geëtst of geëlektroformeerd, ook worden er geen extra mechanische en thermische spanningen tijdens het proces aangebracht. 'Het bedrijf is actief in bijvoorbeeld de semiconductor, medische industrie, machinebouw, aerospace, automotive en horloge industrie. Naast Nederland heeft het bedrijf vestigingen in Duitsland en China. In totaal werken er ruim 160 mensen bij de groep en de gezamenlijke jaaromzet ligt op ruim 8 miljoen euro.

 

Ergonomie voorop

Bij de Hoffmann Group staat een nieuwe, ergonomische Garmat comfort close gereedschapsunit opgesteld. ‘Helemaal nieuw', vertelt David Stuart die mede verantwoordelijk is voor de sales in Vlaanderen. ‘In Wallonië worden onze producten vertegenwoordigd door Gödde. Het is de eerste keer dat we op de MNE aanwezig zijn en over belangstelling hebben we niet te klagen. De nieuwe Garmat is ergonomisch en daarnaast is de indeling voor de gereedschapsladen klantspecifiek in te richten. De schuimbodem kan dus op maat van de klant worden gemaakt.' Verder ziet Stuart de MNE vooral als het onderhouden van de relaties. ‘Maar toch zien we ook dat er weer nieuwe contacten worden gelegd.'
De garmat comfort close gereedschapsunit is nieuw in het assortiment bij Hoffmann.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren