Zoeken
 
 

Agoria: Technologie kan antwoord bieden op essentiële duurzaamheidsvraagstukken


20 februari 2024
Agoria en de technologische industrie banen al jaren de weg voor een betere enmeer duurzame samenleving. Om de toekomst van onze bedrijven te verzekeren,moet technologische innovatie hand in hand gaan met duurzame veranderingen competitieve voorsprong. Agoria ondersteunt die evolutie onder meer meteen jaarlijks duurzaamheidsrapport over de technologische industrie.

Bart Steukers, CEO van Agoria , vertelt over de uitdagingen waarmee de technologische industrie momenteel wordt geconfronteerd. 'De technologische bedrijven in België hebben nogal wat katten te geselen. Vooral competitief blijven is een uitdaging: de stijgende energiekosten en de materialenschaarste bedreigen onze concurrentiepositie, zeker in combinatie met de automatische loonindexatie. Dat is voor veel bedrijven een zware dobber. Bovendien heerst er schaarste op de arbeidsmarkt en hebben veel ondernemingen moeite om de juiste profielen aan te trekken. De technologische industrie kampte het afgelopen jaar met 21.000 langdurig openstaande vacatures: een record.'

 

'Om wereldkampioen groene transitie te worden, moeten beleid en bedrijven aan hetzelfde zeel trekken. Dat betekent enerzijds dat bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen en dat doen de meesten ook. Anderzijds moet het beleid ook effectief én haalbaar zijn. Bij projecten die levensnoodzakelijk zijn voor de groene transitie botsen we nog te vaak op complexe vergunningen- en subsidieregels. Denk bv. maar aan de windmolenparken in de Noordzee of het Ventilus-project om die elektriciteit aan land te brengen en te verspreiden.' 

 

'Ten slotte vormen ook cyberveiligheid en digitale evoluties een steeds grotere uitdaging voor onze bedrijven. Hoe pak je als kmo je informatiebeveiliging aan? Hoe kunnen bedrijven inzetten op artificiële intelligentie?' 

 

Wat beweegt er in de sector en bij jullie lidbedrijven op het vlak van duurzaamheid?

'We zien vooral een evolutie in de topics die op de agenda komen. Naast de klassieke onderwerpen, zoals milieubescherming, zijn onze bedrijven steeds meer gefocust op mobiliteit, manieren om hun CO2-uitstoot te verlagen, biodiversiteit en zo meer. Voor Agoria is duurzaamheid ook altijd al breder geweest dan alleen milieu en omgeving. We hebben al lang aandacht voor topics zoals arbeidsveiligheid, maar nu focussen we nog meer op andere mens- en bedrijfsgerichte uitdagingen, zoals welzijn en mentale gezondheid in de sector.'

 

'Duurzaamheidsrapportering staat bij heel wat bedrijven uit onze sector hoog op de prioriteitenlijst. Vrijwel al onze infosessies rond dit thema trekken veel volk. De grote bedrijven, die vanaf boekjaar 2025 verplicht over duurzaamheid moeten rapporteren, willen weten waar ze aan toe zijn. Maar ook bij kmo's wint het onderwerp aan belang. Zij voelen vaak indirect druk om te rapporteren, omdat ze bijvoorbeeld als onderaannemer of als leverancier met grote bedrijven samenwerken. Steeds vaker merken we dat bedrijven voorbij de compliance kijken en echt willen begrijpen waar ze heen moeten. Veel bedrijven zijn overtuigd om hun impactmonitoring en hun rapportering als nuttige tools gebruiken om hun prestaties te verbeteren.'

 

'En: onze bedrijven willen uiteraard onderzoeken welke opportuniteiten de groene transitie voor hen meebrengt - ook daar helpt rapportering bij. Als technologische industrie beschouwen we onszelf al lang als een belangrijke partner voor de economie, omdat we via innovatie technologische oplossingen bieden voor cruciale uitdagingen. Ook op duurzaamheidsvlak is dat het geval: via technologie kan onze sector in dit domein echt een voortrekkersrol opnemen.'

 

In deze complexe tijden lanceert Agoria een tweede duurzaamheidsverslag van de technologische sector. Waarom is dat zo belangrijk?

'Duurzaamheid blijft belangrijk, ook als het op economisch vlak even wat minder vlot loopt. We zijn vorig jaar engagementen aangegaan en we hebben onszelf targets gesteld. Die willen we nu stelselmatig opvolgen. We vinden het niet meer dan logisch dat we transparant zijn over de resultaten van onze aanpak. Met ons nieuwe duurzaamheidsverslag willen we bedrijven ook een duwtje in de rug geven in moeilijkere tijden. Door nieuwe cases en voorbeelden op te nemen, willen we inspiratie bieden aan bedrijven die nog zoekend zijn.'

 

'Als het economisch moeilijker gaat, hebben ondernemingen meer ondersteuning nodig en die verwachten ze van Agoria. Dat verplicht ons om bij de les te blijven en om onze dienstverlening zo goed mogelijk aan te passen aan de vraag. Dit jaar lanceerden we bv. een brochure die kmo's in zeven stappen de weg wijst naar duurzaamheidsrapportering, ook al is dit voor hen nog geen verplichting.'

 

De huidige duurzaamheidsstrategie van de sector telt twaalf impactdomeinen. Welke vormen de grootste uitdagingen voor de komende jaren?

'Voor mij persoonlijk staat duurzame tewerkstelling met stip op één. Op een duurzame manier talent aantrekken en aan boord houden: dat ligt Agoria nauw aan het hart. Daarom besteden we er veel aandacht aan. Ook circulariteit verdient een duwtje in de rug, vind ik: België zou wereldkampioen circulariteit van kritieke materialen. En tot slot zit technologische innovatie natuurlijk in het DNA van onze sector: ook dat impactdomein springt er dus een beetje uit. Door meer en beter samen te werken, bouwen onze bedrijven een innovatief ecosysteem op en kunnen ze nog meer bereiken.'

 

Welke stappen staan er in 2024 op het programma, op het vlak van duurzaamheidsstrategie en -rapportering?

'Volgend jaar zullen we een dubbele materialiteitsanalyse voor de technologische sector uitvoeren. Zo willen we nagaan of onze impactdomeinens dezelfde moeten blijven en welke risico's en opportuniteiten zich aandienen voor onze sector. Mogelijk zullen we onze strategie dan aanvullen met nieuwe thema's die op de voorgrond treden. Daarnaast wil ik elke twee jaar onze duurzaamheidsstrategie evalueren en waar nodig bijsturen.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren