Sinds de oorlog tussen Israël en Hamas voeren Houthi-rebellen in de Rode Zee aanvallen uit op schepen die gelieerd worden met Israël. Sommige rederijen mijden hierdoor de belangrijke zeeroute en kiezen voor de route onder Afrika.
Deze route duurt tot twaalf dagen langer en heeft een vertraging van de logistiek tot gevolg. Dit wordt nu ook gevoeld door bedrijven in Noord-West Europa die voor hun supply chain afhankelijk zijn van China. Eén van deze bedrijven is Volvo Gent.
In Gent wachten ze op een levering van versnellingsbakken. Doordat deze niet tijdig geleverd worden, is het bedrijf genoodzaakt haar productie voor enkele dagen stil te leggen. Dat bevestigt woordvoerster Barbara Blomme in Het Laatste Nieuws. Bijna alle 6.000 arbeiders komen op tijdelijke werkloosheid te staan. Het tijdelijk stilleggen van de productie zou geen invloed hebben op de verkooptargets van het Chinese bedrijf.
Volvo is niet het enige slachtoffer van de acties van de Houthi-rebellen op de Rode Zee. Zo is Tesla, met een fabriek nabij Berlijn, gedwongen de productie terug te schroeven. Ook busbouwer Van Hool in Lier is geimpacteerd. 'Enkele leveranciers verwachten vertragingen van een tweetal weken', zegt de woordvoerder in De Tijd. 'Het gaat vooral om elektrische en elektronische onderdelen en om siliconen vormen. Die komen niet alleen uit China, maar ook uit andere landen in de regio, zoals Taiwan of India.'
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |