Zoeken
 
 

Digitale technieken nog maar weinig effectief toegepast


19 oktober 2023
Volgens onderzoek van Mainnovation en PwC zien Maintenance & Asset Management (M&AM) organisaties wel de toegevoegde waarde van mobile maintenance, maar worden andere digitale technieken nog niet breed geïmplementeerd. ‘Digitalisering kost tijd en vraagt om een gedegen plan van aanpak.‘

Een verrassende uitkomst van een internationaal onderzoek naar de toepassing van vijf verschillende digitale trends. Mobile maintenance, predictive maintenance, augmented reality, 3D-printing en digital twin zijn nieuwe digitale technieken die van grote toegevoegde waarde kunnen zijn voor de afdeling Maintenance & Asset Management (M&AM). Maar het effectief toepassen en ook optimaal benutten, gebeurt binnen dit vakgebied nog maar zeer beperkt.

 

Binnen de industrie wordt veel gesproken over digitalisering en hiermee het oplossen van uitdagingen zoals personeelstekort, uptime verbetering en kostenreductie. 'Bedrijven horen en lezen veel over deze effecten van digitalisering en beschouwen het ook als belangrijk doel om een digitale techniek te implementeren, maar toch blijven veel bedrijven hangen in de pilot fase', zegt Mark Haarman, managing partner bij Mainnovation.

 

Annemieke Moerkerken, Director Supply Chain & Manufacturing bij PwC Nederland, vult aan: 'Met het onderzoek hebben we onderzocht waar deze technieken voor worden gebruikt en wat de kritische succes factoren zijn. En minstens zo interessant is het antwoord op de vraag waarom bedrijven er bewust níet voor kiezen om deze technieken toe te passen.'

 

Mobile maintenance

Volgens het onderzoek heeft mobile maintenance een sterke positie binnen het domein Maintenance & Asset Management. Vergeleken met de andere technieken die zijn onderzocht profiteert deze innovatie van meer dan twintig jaar evolutie. Haarman: 'Sinds de release van de iPhone in 2007 hebben de ontwikkelingen van apps en mobiele technologieën - zowel de apparatuur, de beschikbare wifi als de beveiliging ervan - een enorme vlucht genomen. We zien dat ook mobile maintenance hiervan profiteert. Je eigen mobiele telefoon werd een bruikbaar apparaat in de fabriek. Dit, plus de ontwikkelingen en professionalisering van Enterprise Asset Management-systemen, hebben geleid tot betrouwbaarder, veiliger, gebruiksvriendelijker en meer waardevolle toepassingen op het gebied van onderhoud.'

 

Roadmap to digitalisation

Het onderzoek is uitgevoerd bij 127 bedrijven in vijf verschillende landen. Daarnaast zijn interviews afgenomen bij ‘top performers': Port of Rotterdam, Shell, PepsiCo en een mijnbouwbedrijf in Zuid Afrika. Haarman: 'Een van hen spreekt heel open over een ‘trial-and-error-approach' en dat onderstreept dat digitalisering een intensief traject kan zijn.'

 

Om die reden is ook een ‘Roadmap to digitalisation' opgenomen in het eindrapport. Moerkerken: ‘Dit is een vertaling van de verkregen informatie en eigen kennis van Mainnovation en PwC. Wat zijn de belangrijke stepping stones die leiden tot een succesvolle implementatie van een digitale techniek? Hopelijk kunnen we bedrijven helpen met deze implementatie want wij geloven sterk in de toegevoegde waarde van digitalisering.'

 

Events Digital Trends

Het rapport wordt in de deelnemende landen officieel gelanceerd tijdens verschillende events. In België verzorgt PwC op 26 oktober een lezing tijdens het BEMAS congres Asset Performance 4.0. Registreren voor dit congres, dat wordt gehouden in het Flanders Meeting & Convention Center Antwerp, kan via assetperformance.eu/registration/

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren