Zoeken
 
 

EMO Hannover toont innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen


Hannover (DE), 26 september 2023
'Een spectaculaire vertoning van innovaties, grote belangstelling van bezoekers van over de hele wereld en een geweldige sfeer in de hallen. Na een pauze van vier jaar was de herlancering een groot succes voor EMO Hannover', vat EMO-commissaris-generaal Carl Martin Welcker samen na zes zeer bewogen dagen in Hannover.

Een van de sterke punten was het internationale karakter van de exposanten en bezoekers, net als de vele technische innovaties. 'We zagen hier alles voor de toekomst van productie: nieuwe oplossingen voor automatisering, voor netwerken binnen de fabriek en voor duurzame productie. Wanneer digitalisering zijn weg vindt naar de fabriek, komt er geen einde aan het potentieel voor nieuwe oplossingen en verhoogde efficiëntie. Dit werd op indrukwekkende wijze gedemonstreerd door de exposanten. En er heerste een positieve stemming op het evenement, ondanks de gespannen economische situatie,' vervolgt Welcker.

 

Er waren ongeveer 1.850 exposanten aanwezig, waarvan zo'n zeventig procent afkomstig was uit 45 verschillende landen, waaronder China, Italië, Taiwan, Zwitserland en Japan. Van de ongeveer 92.000 beursbezoekers kwam 54 procent uit 130 landen. De vijf grootste bezoekerslanden waren Turkije, China, Nederland, Italië en Polen. Ongeveer een derde van de bezoekers kwam uit Azië.

 

Uit de bezoekersenquête blijkt dat dertig procent van de bezoekers 'het verkrijgen van informatie over innovaties en trends' als hun topprioriteit opgaf. Een ander doel was het vinden van concrete oplossingen voor hun specifieke problemen. Dr. Jochen Kress, managing partner bij Mapal Präzisionswerkzeuge Dr. Kress KG zegt: 'De belangrijkste focus van de discussies die we hebben gevoerd ligt op klantspecifieke aspecten. En de EMO is precies het juiste platform om de samenwerking tussen klanten en leveranciers te versterken, denk ik.'

 

Dr. Matthias Klein, CSO van de Emag Group voegt hieraan toe: 'We hebben een overweldigende belangstelling gezien voor de innovatieve oplossingen en machines van de Emag Group. Met name de gepresenteerde oplossingen voor het bewerken van componenten voor de aandrijflijn van elektrische voertuigen konden op grote belangstelling rekenen. Over het algemeen zijn we meer dan tevreden met de reacties uit de markt.'

 

emo

Foto: EMO Hannover

 

Focus op automatisering, digitalisering en duurzaamheid

Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten was nog een reden waarom automatisering een duidelijke focus was op de beurs. Meer dan een derde van de bezoekers noemde dit als een belangrijke kwestie voor de industrie. Bijna een kwart noemde digitalisering en netwerken. Op de vele stands konden ze precies vinden wat ze zochten.

 

Op de EMO werden enkele honderden robots geteld. Een nieuw aspect is dat het niet langer nodig is om programmeerkennis te hebben om cobots (collaboratieve robots) te gebruiken voor verschillende toepassingen zoals laden en lossen, kwaliteitscontrole, verven, wassen, maar ook het verbinden met meetapparatuur. De cobots zijn uitgerust met sensoren die de menselijke tastzin nabootsen. Hierdoor kunnen ze toleranties van werkstukken compenseren of om obstakels in de werkruimte heen werken. In samenwerking met werknemers maakt dit het bijvoorbeeld mogelijk om zonder behuizing te werken. Deze trend betekent ook dat robotfabrikanten momenteel goede zaken doen. 'Cobots blijven een stijgende populariteit genieten in de productie, vooral in kleinere bedrijven die nu moeite hebben om personeel te vinden,' zegt Nils Tersteegen, marketing manager bij de Japanse leverancier Fanuc.

Een andere focus ligt op connectiviteit. De nadruk ligt hier op de open uitwisseling van gegevens, bijvoorbeeld op basis van OPC UA. Dit is de basis voor de Companion Specification OPC UA for Machine Tools onder de umati-paraplu. Het ophalen van grote hoeveelheden gegevens uit digitale besturingen zonder het proces te beïnvloeden is hier een sleutelfactor. De beschikbaarheid van transparante procesgegevens is cruciaal voor procesbewaking en bijbehorend kwaliteitsbeheer.

 

emo Foto: EMO Hannover

 

De toekomst van duurzaamheid in productie stond voor 68 procent van de bezoekers hoog op de agenda. Deze groep bestond voor driekwart uit buitenlanders, wat betekent dat zij sterker vertegenwoordigd waren dan hun Duitse tegenhangers. Een belangrijk aspect was efficiëntie. Enkele voorbeelden: De Product Carbon Footprint geeft het niveau van koolstofuitstoot tijdens de productie aan en geeft klanten gedetailleerde informatie over welke indirecte uitstoot de gereedschappen die ze gebruiken bijdragen aan hun totale koolstofvoetafdruk. Een ander voorbeeld is de structuur van spindels die ontworpen zijn voor energie-efficiëntie en niet in de eerste plaats voor maximale prestaties. Tot slot kunnen koelsmeermiddelen langer worden gebruikt door ze te controleren en te filteren.

 

Dr. Hubert Ermer, managing director voor producten en markten bij Dr. Johannes Heidenhain GmbH, Duitsland, vat samen. 'Digitalisering en automatisering blijven zich in hoog tempo ontwikkelen. Het algemene doel is om betrouwbare productieprocessen te garanderen. Dit verhoogt de productiviteit en vermindert tegelijkertijd de ecologische voetafdruk. EMO heeft ons een platform gegeven om de specifieke uitdagingen van transformatieve productieprocessen met onze klanten te bespreken en hen volledig te ondersteunen.'

 

Hoog aantal nieuwe bezoekers

Meer dan de helft van de bezoekers aan de EMO kwam voor het eerst, aldus het beursbedrijf. Dit sloot mooi aan bij het doel van de exposanten om nieuwe klanten aan te trekken. Dr. Karsten Röttger, CEO van Ecoroll AG zegt: 'Veel bezoekers leerden ons voor het eerst kennen. Ze hadden nog niet eens nagedacht over de mogelijkheden van mechanische oppervlakteafwerking. Met onze gereedschappen kunnen ze voldoen aan de toenemende eisen voor productkwaliteit, maar vooral ook aan de hogere vraag naar duurzame producten.'

 

Ongeveer een vijfde van de exposanten was ook voor het eerst op het evenement aanwezig. Als vertegenwoordiger van deze groep zegt Jörg Rommelfanger, hoofd van ABB's Robotics Division: 'De EMO van dit jaar bood het ideale platform om onze nieuwste technologieën en oplossingen voor de industrie voor het eerst te laten zien. Deze omvatten een machinebeladingscel die speciaal is ontworpen voor het snel en geautomatiseerd verwijderen van willekeurig gerangschikte werkstukken. De belangstelling was enorm en de vele gesprekken en demonstraties die we voerden waren vruchtbaar en inspirerend.'

 

emo

Foto: EMO Hannover

 

EMO is de beurs voor beslissers

Het is belangrijk voor exposanten om gezien te worden op de EMO Hannover, om hun aanbod te laten zien en hun competentie te tonen. EMO is daarom een beurs voor leidinggevenden en besluitvormers uit de machinebouw, automotive en toeleveringsindustrie, metaalbewerking, fijnmechanica, optica, de luchtvaartindustrie en nog veel meer. Bijna zestig procent van de bezoekers is leidinggevend of komt uit het topmanagement. Iets minder dan de helft heeft beslissingsbevoegdheid voor inkoop en aanbestedingen. De helft van de beursbezoekers gaf zelfs aan dat ze naar EMO kwamen met concrete investeringsplannen. Gemiddeld waren deze bezoekers van plan iets minder dan drie miljoen euro te investeren. Meer dan een kwart zei dat ze orders hadden geplaatst op de beurs. Stephan Nell, CEO van de United Grinding Group kan hier ook over meepraten: 'Het aantal leads ligt momenteel op hetzelfde niveau als in 2019. Er zijn ook enkele machinecontracten direct op de beursstand getekend.' Nog eens een kwart van de bezoekers is van plan om na de beurs orders te plaatsen, zo blijkt uit de enquête.

 

In 2025 wordt de beurs gehouden van 22 tot 27 september, 50 jaar naar de eerste EMO Hannover die plaatsvond in 1975.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren