De elektrische trucks worden op dezelfde productielijn gebouwd als trucks met een verbrandingsmotor, volgens het Mixed Model Assembly-principe van Volvo Group. In de toekomst zullen andere modellen, zoals elektrische vrachtwagens met brandstofcellen, aan dezelfde productielijn worden toegevoegd.
Als onderdeel van de overgang naar fossielvrije transportoplossingen is Volvo Group van plan om de komende jaren substantiële investeringen te doen in de fabriek in Gent. Dit omvat een nieuwe ultramoderne fabriek voor batterijmodules in 2025. Om de extra onderdelen die komen kijken bij de toevoeging van nieuwe elektrische modellen FH, FM en FMX, te stockeren, zal op de site een nieuw logistiek centrum worden gebouwd in 2024. Deze investeringen in Gent zullen de lokale economie en werkgelegenheid versterken.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, woonde deze belangrijke mijlpaal vol enthousiasme bij: "Dit is een prestatie voor Vlaanderen", aldus minister Peeters. "Volvo bewijst met deze productielijn dat we niet volledig afhankelijk zijn van China wat betreft het bouwen van e-trucks. Dankzij deze fabriek in Gent, zetten we onze regio op de Europese kaart qua productie van elektrische vrachtwagens.
Dit bevestigt nogmaals mijn geloof in de toekomst van onze mobiliteit die op korte termijn volledig zero-emissie zal worden. Ik ben enorm blij dat deze pioniers zoals Volvo Gent investeren in deze technologie en de uitrol ervan, voor een beter en gezonder klimaat. We komen zo een stap dichterbij ons ultieme doel om Vlaanderen als regio wereldwijd nummer 1 te maken als het gaat om zero-emissie vrachtvervoer. Vanuit Vlaanderen stimuleren we de omschakeling naar duurzame mobiliteit, met onder andere het VIAVIA-project (Vrachtvervoer Intelligent Aanpassen en Vergroenen via een Integrale Aanpak) en verschillende projectopgroepen zoals o.a. de meest recente rond 'laadinfrastructuur voor zware vracht'."
Als belangrijke stap in zijn stappenplan voor duurzaamheid startte de logistieke groep Katoen Natie met de elektrificatie van zijn vrachtwagenpark. De eerste vrachtwagen, die vandaag is gekocht, zal worden ingezet voor de dienstverlening aan klant Atlas Copco Airpower. Met deze samenwerking wordt de potentiële impact van het verduurzamen van de transportsector op de gehele logistieke waardeketen duidelijk.
Oproep tot meer investeringen in elektriciteitsinfrastructuur - inclusief oplaadstations voor vrachtwagens
Om een verdere elektrificatie van de economie, met inbegrip van de transportsector, te ondersteunen, moet de overheid snel de lacunes in de infrastructuur aanpakken, met name op het gebied van elektriciteitstransmissie en -distributie. Ook zijn er meer oplaadpunten voor vrachtwagens nodig. De financiering van deze projecten moet georganiseerd worden met behoud van de competitiviteit en aantrekkelijkheid van ons land als investeringspool tijdens de transitie.
"We zijn verheugd om samen te werken met Volvo Group en de eerste elektrische truck van Belgische makelij te gebruiken. Deze mijlpaal vertegenwoordigt onze gedeelde inzet voor duurzaam transport. Tegelijkertijd maken we ons grote zorgen over het gebrek aan infrastructuur om verdere elektrificatie te ondersteunen. Over het algemeen dreigen de kosten van de groene transitie uit de hand te lopen." - aldus Karl Huts, CFO Indaver Group & Board Member Katoen Natie Group.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |