De eerste productie van metaalverwerker Telluria vond plaats in de gebouwen van Metrotile, fabrikant van stalen dakbedekkingsmaterialen. Metrotile was opgericht door Sergio Canini die het bedrijf in 2021 verkocht. Sergio Canini was in 2017 ook de oprichter van Telluria. 'We kochten voor Telluria het patent van metaalreus ArcelorMittal, dat aanvankelijk brood zag in (nood)woningen in metaal', verhaalt Ivana Canini, dochter van Sergio en CEO van Telluria de geschiedenis van het familiebedrijf in Het Nieuwsblad.
Zelf zag het bedrijf meer mogelijkheden in metalen tuinhuizen, waar praktisch geen onderhoud aan is, en startte in 2018 de productie. Parrallel aan de productiestart werd gebouwd aan een nieuwe productiesite ter grootte van 10.000 m² op een aanpalend perceel op het bedrijventerrein Tongeren-Oost. Voor de nieuwe fabriek werd in totaal tien miljoen euro uitgetrokken.
Het maakbedrijf uit Tongeren heeft twintig mensen op de loonlijst staan en produceert op jaarbasis zo'n 1.500 tuinhuizen en poolhouses per jaar. Alhoewel de gouden coronajaren voorbij zijn, is Canini hoopvol over de toekomst. Momenteel ziet het bedrijf vooral wat vraaguitval uit Duitsland. 'De Duitse markt is nu even wat teruggevallen, omdat ook daar de inflatie flink heeft toegeslagen, terwijl de werknemers er nog geen hoger loon hebben gekregen. Maar dat zal zich wel herstellen.'
Alhoewel tuinhuizen de belangrijkste productie-eenheid zijn, maken ook andere producten opmars in de productie. 'Gaandeweg zijn we onze kennis ook gaan gebruiken om er allerhande overkappingen, garages of omkastingen voor afvalcontainers mee te ontwerpen en te bouwen', klinkt het. Ook ontwierp de R&D-afdeling van het bedrijf fietsenstallingen, waarvan er recent tien exemplaren besteld werden door Genk Green Logistics voor hun nieuwe logistieke activiteiten op de voormalige Ford-site in Genk.
Behalve de ontwikkeling van nieuwe producten, staan er nog andere plannen op stapel. 'Wij zijn nu aan het onderzoeken of wij onze producten ook modulair kunnen maken, zodat de klant zelf zijn constructie kan configureren. Verder hebben we geïnvesteerd in een eigen lakkerij om de klant een groter kleurenpalet en hogere kwaliteit te bieden. We weten dus wat doen', besluit Canini.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |