Zoeken
 
 

Limburgs ondernemersvertrouwen geraakt niet in zomerweermodus


4 juli 2023
Na twee kwartalen met een stijging, zet het Limburgs ondernemersvertrouwen weer een stap terug. Dat blijkt uit de Polsslag Ondernemend Limburg (POL), de bevraging waarmee Unizo Limburg en VKW Limburg ieder kwartaal peilen naar het aanvoelen bij de Limburgse ondernemers over de economische gang van zaken. De POL daalt in juli 2023 naar -5,1, komend van -0,8 in april.

Het voorbije kwartaal kon met een negatieve evaluatie de licht positieve verwachtingen van drie maanden geleden niet inlossen. Ook voor het komende derde kwartaal gaan de vooruitzichten terug naar af.

 

De dalingen worden in beide kwartalen beïnvloed door andere indicatoren: in het voorbije kwartaal is te zien dat het licht positieve cijfer voor investeringen en tewerkstelling afnam en voor export zelf negatief werd, terwijl de omzet wel in de lift zat. Voor het komende kwartaal wordt dan weer een daling van het cijfer voor de omzet en de investeringen verwacht. Enkel de winstmarge evolueert in beide kwartalen enigszins in positieve richting, maar blijft zwaar negatief noteren.

 

Een analyse van de POL-cijfers per sector toont aan dat het sentiment vooral in de Limburgse productiesector en de detailhandel zwaar negatief is, vooral door lage cijfers op vlak van investeringen en winstmarge. De groothandel versterkt haar koppositie door hoge cijfers qua omzet, export en tewerkstelling, al is die groei vooral toe te wijzen aan het voorbije kwartaal. In de dienstensector remmen de negatieve winstmarges de positieve cijfers voor de andere indicatoren af. De bouwsector is in beide kwartalen een middenmoter.

 

Gekeken naar de grootte van de bedrijven, is te zien dat alle grootteklassen op een kluitje zitten met globale cijfers tussen -3,0 en -5,0, met uitzondering van de KMO's tussen 50 en 100 werknemers waar het vertrouwen een stuk lager ligt. De grootste terugval van de POL-cijfers is te vinden bij de grote bedrijven met 100-249 werknemers en met meer dan 250 werknemers. Positief evoluerende omzetcijfers voor de beide categorieën in de twee kwartalen worden weggeveegd door negatieve cijfers in de andere indicatoren.

 

Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder Unizo Limburg: 'Na de positieve evolutie in de voorbije kwartalen waren we voorzichtig hoopvol gestemd, maar de POL-curve maakt een knikje naar beneden. We geraken nog niet over het nulpunt heen en het Limburgs ondernemersvertrouwen tekent daarmee voor het vijfde kwartaal op rij een negatieve score op. Voor volgend kwartaal liggen ook de prognoses voor omzet en investeringen lager. Op vlak van tewerkstellingsgroei komt er uit de peiling zeker een positieve signaal, maar we kunnen er niet blind voor zijn dat de hoge kosten sterk blijven wegen op de rendabiliteit van onze kmo's. De Nationale Bank berekende eerder deze maand dat de uurloonkosten bij ons in 2022-2023 met dertien procent zijn gestegen ten opzichte van acht procent bij onze buurlanden. Dat is een gecumuleerd groeiverschil in ons nadeel van ongeveer vijf procentpunt op twee jaar tijd ten opzichte van Nederland, Duitsland en Frankrijk. De grote kloof die er al was met de buurlanden wordt dus alleen maar groter, en zet de rendabiliteit en de concurrentiekracht van onze kmo's onder druk.'

 

'In de verkiezingscampagnes kijken we dus uit naar een daadkrachtig antwoord op alle uitdagingen waarmee ondernemers geconfronteerd worden. Denk aan de hoge en stijgende energiekosten, de mismatch op de arbeidsmarkt, de schaarste en prijsstijging van grondstoffen, de inflatie en stijgende lonen. Die fnuiken niet alleen het optimisme van onze kmo's, ze bedreigen ook het noodzakelijk economisch herstel. We moeten absoluut vermijden dat we van de ene in de andere crisissituatie blijven rollen. Ondernemers moeten terug volop kunnen ondernemen. Want zonder ondernemers geraken we hier niet uit.'

 

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: 'Wat we al een hele tijd aankaarten, maar beleidsmatig al te vaak in dovemans oren valt, zien we in deze nieuwste POL-cijfers gereflecteerd. Velen hebben vandaag de perceptie dat het allemaal zo slecht nog niet gaat. Maar de sterk toegenomen koopkracht en stand houdende consumptie verdoezelen het echte beeld. Namelijk dat onze maakindustrie en internationaal actieve bedrijven het moeilijk hebben. Meer nog dan anderen zijn zij rechtstreeks afhankelijk van de concurrentiekracht van onze economie. Ondanks een significante daling, blijven de energieprijzen in vergelijking met buitenlandse concurrenten nog dubbel zo hoog. Met daarbovenop de door de zware loonindexeringen éxtra opgebouwde kostenhandicap van vijf à zes procent, weegt dit enorm zwaar voor die bedrijven die normaal, in wisselwerking met onze sterke KMO's, de drijvende kracht zijn van onze economie. Dit vreet aan het vertrouwen.'

 

'Geen zware schok, maar een sluipend gif. Wat zich duidelijk uit in een haperende export. Maar ook in erg tegenvallende investeringscijfers. Een grote bekommernis: in de internationale hoofdkwartieren staan we steeds minder - laat staan bovenaan - op het lijstje van interessante investeringsregio's. Iets waarvan het desastreuze effect maar geleidelijk aan zichtbaar zal worden. Het was misschien nog niet zo erg moesten we kunnen rekenen op een gericht beleid dat paard voor kar spant, concurrentiekracht voor koopkracht. En dat dus nu voluit die eerste kaart zou trekken, op vlak van energie, loonkosten en arbeidsmarkt. Deze POL biedt alvast kaars en bril.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren