Dat maakt het bedrijf zondagavond bekend. Euronav, dat genoteerd staat aan de midkap, neemt de hele VLCC-vloot over van Maersk Tankers Singapore en zorgt daarmee voor een ruime verdubbeling van zijn eigen VLCC-vloot. VLCC's (very large crude carriers) zijn olietankers met een capaciteit tussen de 200.000 en 320.000 ton, die worden gebruikt om grote hoeveelheden olie te vervoeren over langere afstanden. De Belgische tankerreder ziet de overname als ‘een eerste stap in een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot'. De aankoop zal volgens Euronav leiden tot ‘synergievoordelen en logistieke optimalisering'.
Voor de aankoop van de vijftien supertankers van olietransporteur Maersk gaat Euronav 540 miljoen euro (735 miljoen dollar) lenen bij scheepvaartbanken. Voor die som wordt gekeken naar Belgische, Franse en Scandinavische banken. Verder wil Euronav nog eens 275 miljoen euro (350 miljoen dollar) ophalen bij institutionele investeerders, zoals BHR Capital, Glendon Capital Management en GoldenTree Asset Mangement.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |