Zoeken
 
 

Gevolgen einde verbrandingsmotor voor België


16 november 2022
Op 27 oktober werd een akkoord bereikt over het einde van de verkoop van voertuigen met klassieke verbrandingsmotor in de Europese Unie vanaf 2035. Dit werd bevestigd door de Europese Raad en is aldus een feit voor de Europese automobielindustrie. Wat betekent deze beslissing nu concreet voor onze Belgische automobielindustrie en voor de Belgische burgers en bedrijven? Agoria legt uit.

Deze beslissing kadert in een ruimere context van de Europese Green Deal met als tussentijdse doelstelling om tegen 2035 de CO2-emissies met 55% terug te dringen. Hiervoor heeft de Europese Commissie een ruim pakket van maatregelen uitgewerkt onder de werktitel Fit-for-55.

  

Impact voor de Belgische automobielconstructeurs

CO2-reductie is uiteraard niet nieuw voor de Europese automobielindustrie. Bovendien zijn onze Belgische automobielconstructeurs reeds geruime tijd gefocust op de productie van elektrische voertuigen. Zo begon Audi Brussels al in maart 2018 met de productie van de volledig elektrische Audi e-tron. Dit was bovendien de eerste volledige elektrische wagen van het merk Audi wereldwijd. Ook Volvo Cars in Gent startte in oktober 2022 de productie van de XC40 en C40 Recharge (full-electric). Toyota Motors Europe in Zaventem is dan weer volop bezig met onderzoek en ontwikkeling van hybride voertuigen en waterstof. 

 

Ook de producenten van bussen en vrachtwagens in ons land zijn reeds geruime tijd actief met de ontwikkeling en productie van zero-emissie voertuigen voor zwaar vervoer. Hiervoor kunnen we verwijzen naar de pioniersrol van Van Hool op het vlak van hybride bussen, bussen op waterstof of volledig elektrische bussen. Ook VDL in Roeselare produceert reeds geruime tijd volledig elektrische bussen en bouwt momenteel aan een gloednieuwe fabriek in Roeselare. DAF trucks in Westerlo produceert dan weer de cabine van een gloednieuwe elektrische vrachtwagen van het merk en Volvo Trucks gaat in Oostakker naast batterijpakketten in toekomst ook batterijmodules produceren. Verder vinden we in Harelbeke ook Addax Motors, dat lichte elektrische vrachtwagens bouwt voor ondermeer stadsdiensten of groendiensten.

 

Gemengde situatie voor de Belgische automobieltoeleveranciers 

Als we kijken naar de toeleveranciers van de autoconstructeurs zien we een meer gemengde situatie. Er zijn zeker een aantal toeleveranciers, ook in België die nog wel afhankelijk zijn van de verbrandingsmotor omdat ze onderdelen vervaardigen die gebruikt worden in de motor of aandrijving. In het algemeen is de Belgische automotive industrie veel minder afhankelijk van de verbrandingsmotor dan bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk of Italië waar er veel meer bedrijven zijn die zich bezighouden met bijv injectiesystemen, mechanische onderdelen zoals zuigers, kleppen, nokkenassen, etc.
De Belgische toeleveranciers in de automobielsector zetten volop in op innovatie, wat onderstreept wordt door de talrijke awards die ze in de wacht slepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de CLEPA Innovation Awards waar de voorbije jaren meerdere Belgische bedrijven verschillende prijzen wonnen. Op het vlak van technologie en innovatie staat onze Belgische automotive industrie dus heel sterk. De grote uitdagingen liggen op het vinden van personeel, oplossen van bottlenecks in de toeleveringsketen (semiconductors, materialen voor batterijen) en het onder controle houden van de kosten.

 

Innovatie als strategie 

Agoria is ervan overtuigd dat innovatie een speerpunt is en blijft in de strategie voor onze Belgische automobielsector en bij uitbreiding voor alle bedrijven uit de diverse sectoren. Onder andere tijdens de transitie naar een meer duurzaam mobiliteitssysteem en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen. Bedrijven die vandaag onderdelen produceren die morgen niet langer gebruikt worden, kunnen proberen om te differentiëren naar andere markten of hun maakproces aanwenden voor nieuwe onderdelen die wel toepassing kennen in de voertuigen van morgen. Maar ook continu innoveren door nieuwe technologieën te integreren in de producten of het productieproces is cruciaal om als bedrijf relevant te blijven in deze tijden waarin belangrijke transities plaatsvinden. De snelheid waarmee de technologische innovaties plaatsvinden neemt steeds toe en de kennis die gepaard gaat met deze innovaties wordt eveneens omvangrijker en complexer. Daardoor is het als individueel bedrijf vaak moeilijk om de uitdaging van continue ontwikkeling en innovatie alleen aan te gaan. Samenwerking tussen bedrijven met andere complementaire technologie of samenwerking met andere actoren zoals universiteiten, onderzoeksinstellingen, start-ups of high tech bedrijven wordt steeds belangrijker. Maar ook samenwerkingen in het kader van ontwikkeling en innovatie met verschillende actoren uit de waardeketen van de automobielsector (leverancier, klant, eindgebruiker) kunnen succesvol zijn om nieuwe innovaties sneller te realiseren.

 

Nieuwe opportuniteiten

De transitie naar zero-emissie transport brengt ook nieuwe opportuniteiten voor zowel bestaande als nieuwe spelers. Een voorbeeld hiervan is de waardeketen van batterijen voor elektrische en hybride voertuigen. Door de transitie richting zero-emissie voertuigen dienen zich heel wat opportuniteiten doorheen de waardeketen van een aantal nieuwe componenten aan, zoals de assemblage van batterijpacks of de verwerking en recyclage van einde leven batterijen afkomstig van voertuigen. Eerder dit jaar werd een studie afgerond waar ook Agoria aan meegewerkt heeft en die specifiek de opportuniteiten bij het ontmantelen, eventueel hergebruiken en de recyclage van batterijen. Meer informatie hierover bij Agoria.

 

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren