Deze beslissing kadert in een ruimere context van de Europese Green Deal met als tussentijdse doelstelling om tegen 2035 de CO2-emissies met 55% terug te dringen. Hiervoor heeft de Europese Commissie een ruim pakket van maatregelen uitgewerkt onder de werktitel Fit-for-55.
Ook de producenten van bussen en vrachtwagens in ons land zijn reeds geruime tijd actief met de ontwikkeling en productie van zero-emissie voertuigen voor zwaar vervoer. Hiervoor kunnen we verwijzen naar de pioniersrol van Van Hool op het vlak van hybride bussen, bussen op waterstof of volledig elektrische bussen. Ook VDL in Roeselare produceert reeds geruime tijd volledig elektrische bussen en bouwt momenteel aan een gloednieuwe fabriek in Roeselare. DAF trucks in Westerlo produceert dan weer de cabine van een gloednieuwe elektrische vrachtwagen van het merk en Volvo Trucks gaat in Oostakker naast batterijpakketten in toekomst ook batterijmodules produceren. Verder vinden we in Harelbeke ook Addax Motors, dat lichte elektrische vrachtwagens bouwt voor ondermeer stadsdiensten of groendiensten.
Als we kijken naar de toeleveranciers van de autoconstructeurs zien we een meer gemengde situatie. Er zijn zeker een aantal toeleveranciers, ook in België die nog wel afhankelijk zijn van de verbrandingsmotor omdat ze onderdelen vervaardigen die gebruikt worden in de motor of aandrijving. In het algemeen is de Belgische automotive industrie veel minder afhankelijk van de verbrandingsmotor dan bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk of Italië waar er veel meer bedrijven zijn die zich bezighouden met bijv injectiesystemen, mechanische onderdelen zoals zuigers, kleppen, nokkenassen, etc.
De Belgische toeleveranciers in de automobielsector zetten volop in op innovatie, wat onderstreept wordt door de talrijke awards die ze in de wacht slepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de CLEPA Innovation Awards waar de voorbije jaren meerdere Belgische bedrijven verschillende prijzen wonnen. Op het vlak van technologie en innovatie staat onze Belgische automotive industrie dus heel sterk. De grote uitdagingen liggen op het vinden van personeel, oplossen van bottlenecks in de toeleveringsketen (semiconductors, materialen voor batterijen) en het onder controle houden van de kosten.
Agoria is ervan overtuigd dat innovatie een speerpunt is en blijft in de strategie voor onze Belgische automobielsector en bij uitbreiding voor alle bedrijven uit de diverse sectoren. Onder andere tijdens de transitie naar een meer duurzaam mobiliteitssysteem en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen. Bedrijven die vandaag onderdelen produceren die morgen niet langer gebruikt worden, kunnen proberen om te differentiëren naar andere markten of hun maakproces aanwenden voor nieuwe onderdelen die wel toepassing kennen in de voertuigen van morgen. Maar ook continu innoveren door nieuwe technologieën te integreren in de producten of het productieproces is cruciaal om als bedrijf relevant te blijven in deze tijden waarin belangrijke transities plaatsvinden. De snelheid waarmee de technologische innovaties plaatsvinden neemt steeds toe en de kennis die gepaard gaat met deze innovaties wordt eveneens omvangrijker en complexer. Daardoor is het als individueel bedrijf vaak moeilijk om de uitdaging van continue ontwikkeling en innovatie alleen aan te gaan. Samenwerking tussen bedrijven met andere complementaire technologie of samenwerking met andere actoren zoals universiteiten, onderzoeksinstellingen, start-ups of high tech bedrijven wordt steeds belangrijker. Maar ook samenwerkingen in het kader van ontwikkeling en innovatie met verschillende actoren uit de waardeketen van de automobielsector (leverancier, klant, eindgebruiker) kunnen succesvol zijn om nieuwe innovaties sneller te realiseren.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |