Belangrijk
De haven van Antwerpen is er sinds de jaren negentig in geslaagd om marktaandeel te winnen in de volcontainersector. Antwerpen is voor de voornaamste wereldspelers uitgegroeid tot een van de belangrijkste Europese havens. Dit werd midden oktober 2013 nogmaals aangetoond toen de P3 aankondigde dat ze een duidelijke keuze voor de haven van Antwerpen als Europees platform wenst te maken. De P3 is het operationele samenwerkingsverband tussen de drie grote rederijen Maersk, MSC en CMA CGM. De bedoeling is om operationeel te zijn tegen het tweede kwartaal van 2014, mits goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.
Productiviteit
De keuze voor Antwerpen als Europees platform biedt de haven de opportuniteit om haar positie in het Europese containerlandschap sterker te verankeren. Zowel de nautische toegankelijkheid, de productiviteit, de inlandligging en de kracht om lading te genereren zijn troeven waarmee er kan worden gezorgd dat zoveel mogelijk goederenstromen over Antwerpen lopen. Als de haven van Antwerpen een voldoende antwoord wil bieden aan deze wereldspelers binnen de Europese concurrentiestrijd moet er ook een toekomstscenario met de mogelijkheid voor verdere groei worden aangereikt.
Deurganckdok
In plaats van het Delwaidedok opteert MSC voor het Deurganckdok waar ze de MSC en P3-trafieken wil laten behandelen op de bestaande PSA-terminal, met vraag tot uitbreiding van de capaciteit. Niet alleen omwille van gebrek aan capaciteit op rechteroever, maar ook omdat ze straks ook schepen van 16.000 en 18.000 TEU wil inzetten en de behandeling achter de Berendrechtsluis is dan niet langer compatibel. Bovendien blijft een concentratie van trafieken op één terminal belangrijk.
Opportuniteit
Voor de haven van Antwerpen is de evolutie in de sector van de volcontainer en deepsea containerafhandeling om diverse redenen een uitzonderlijke opportuniteit. Men dient natuurlijk na te gaan hoe dit best zou kunnen geaccommodeerd worden. Maar een gelegenheid die een nieuwe dynamiek doet ontstaan voor het Deurganckdok moet in het licht van het algemeen havenbelang concreet worden onderzocht.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |