Zoeken
 
 

Rederij MSC wil uitbreiden in Antwerpse haven


Antwerpen, 4 december 2013
De Zwitserse rederij MSC, de nummer twee in de wereld, wil haar activiteiten in Antwerpen verder uitbouwen. MSC heeft het Havenbedrijf Antwerpen officieel gevraagd om dat aan het Deurganckdok te kunnen doen. Het Havenbedrijf zal daarvoor een toetsing in de markt organiseren.
Momenteel is de grootste containerklant van de Antwerpse haven actief aan het Delwaidedok waar het afgelopen jaar zo'n 4,6 miljoen TEU werden verwerkt. Het Havenbedrijf zal op een transparante en open manier een toetsing in de markt organiseren zodat duidelijk wordt of er zich naast MSC nog andere belangrijke gelijklopende opportuniteiten zouden aandienen. De raad van bestuur heeft het licht op groen gezet voor dergelijke markttoetsing.

 

Belangrijk

De haven van Antwerpen is er sinds de jaren negentig in geslaagd om marktaandeel te winnen in de volcontainersector. Antwerpen is voor de voornaamste wereldspelers uitgegroeid tot een van de belangrijkste Europese havens.  Dit werd midden oktober 2013 nogmaals aangetoond toen de P3 aankondigde dat ze een duidelijke keuze voor de haven van Antwerpen als Europees platform wenst te maken. De P3 is het operationele samenwerkingsverband tussen de drie grote rederijen Maersk, MSC en CMA CGM. De bedoeling is om operationeel te zijn tegen het tweede kwartaal van 2014, mits goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.

 

Productiviteit

De keuze voor Antwerpen als Europees platform biedt de haven de opportuniteit om haar positie in het Europese containerlandschap sterker te verankeren. Zowel de nautische toegankelijkheid, de productiviteit, de inlandligging en de kracht om lading te genereren zijn troeven waarmee er kan worden gezorgd dat zoveel mogelijk goederenstromen over Antwerpen lopen. Als de haven van Antwerpen een voldoende antwoord wil bieden aan deze wereldspelers binnen de Europese concurrentiestrijd moet er ook een toekomstscenario met de mogelijkheid voor verdere groei worden aangereikt.

 

Deurganckdok

In plaats van het Delwaidedok opteert MSC voor het Deurganckdok waar ze de MSC en P3-trafieken wil laten behandelen op de bestaande PSA-terminal, met vraag tot uitbreiding van de capaciteit. Niet alleen omwille van gebrek aan capaciteit op rechteroever, maar ook omdat ze straks ook schepen van 16.000 en 18.000 TEU wil inzetten en de behandeling achter de Berendrechtsluis is dan niet langer compatibel. Bovendien blijft een concentratie van trafieken op één terminal belangrijk.

 

Opportuniteit

Voor de haven van Antwerpen is de evolutie in de sector van de volcontainer en deepsea containerafhandeling om diverse redenen een uitzonderlijke opportuniteit. Men dient natuurlijk na te gaan hoe dit best zou kunnen geaccommodeerd worden.  Maar een gelegenheid die een nieuwe dynamiek doet ontstaan voor het Deurganckdok moet in het licht van het algemeen havenbelang concreet worden onderzocht.

www.portofantwerp.com

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren