Zoeken
 
 

Exportgerichte bedrijven voeren offensieve strategie


Hasselt, 6 mei 2020
De Limburgse exportbedrijven zien een forse terugval in hun internationale afzet door een terugvallende vraag en marktrestricties, maar ook door onderbroken logistieke ketens, een aanbodgebrek aan grondstoffen en stremmend betaalverkeer. Meer dan de helft van de internationaal actieve bedrijven neemt daardoor vandaag een afwachtende houding aan op vlak van internationalisering.
Toch gaan ook 4 op 10 bedrijven net nu in het offensief door het opzetten van diverse acties om hun markt uit te bouwen, nieuwe partners te zoeken in de regio's waar ze actief zijn of beiden. Dat blijkt uit een onderzoek waarin VKW Limburg - in samenwerking met Flanders Investment & Trade - de impact van corona inventariseerde op de internationale activiteiten van de Limburgse bedrijven.

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: 'Het verontrust ons enigszins dat meer dan de helft van de internationaal actieve Limburgse bedrijven aangeeft momenteel een ‘wait and see' aanpak te hanteren. Gelukkig stellen we ook vast dat 4 op 10 bedrijven net nu belangrijke kansen zien om hun internationalisering verder uit te bouwen of te versterken. Dat is belangrijk, want internationale studies wijzen immers uit dat veel van de Vlaamse welvaart net wordt gecreëerd door export.'

Voor niet minder dan tachtig procent van de Limburgse exportgerichte bedrijven is de internationale omzet teruggelopen. Voor de meesten onder hen ging de afzet fors omlaag. Voor tien procent onder hen is deze zelfs volledig weggevallen. Voor amper tien procent is de terugval beperkt gebleven tot minder dan vijf procent.

Als belangrijkste redenen voor de terugval worden volgende concrete obstakels genoemd:

  • onduidelijkheden in de markt door verschillende maatregelen in verschillende landen;
  • problemen in logistieke ketens:
  • de bereikbaarheid is afgenomen door het sluiten havens en terugvallend vliegverkeer;
  • vertragingen door extra controles aan grenzen;
  • de internationale vraag naar de Vlaamse exportproducten is gedaald en aankoopbeslissingen worden uitgesteld;
  • het internationale aanbod aan producten/grondstoffen die we in Vlaanderen nodig hebben is gedaald;
  • vertragingen in betalingen door klanten die extra druk op de cashflow van onze bedrijven oplevert.


Hoewel de omzetterugval substantieel is, neemt meer dan de helft van de Limburgse internationaal gerichte bedrijven (55%) vandaag een afwachtende houding aan. zeven procent heeft zelfs besloten om de internationale activiteiten af te bouwen. Zes procent gaat op zoek naar nieuwe partners dichter bij huis.

Toch kiest 4 op 10 van de bedrijven (42%) in deze coronatijden eerder de aanval dan de verdediging en een offensieve strategie. Bijna 1 op 4 bedrijven (24%) ziet juist nu kansen om hun internationale activiteiten uit te bouwen. Daarnaast gaat twaalf procent op zoek naar nieuwe partners in de regio's waar men vandaag al actief is. Twee procent doet beide en drie procent geeft nog andere offensieve elementen aan.

Claire Tillekaerts, CEO van Flanders Investment & Trade: 'Een Actieplan ‘Beyond Corona' staat in de steigers en rollen we samen met onze partners uit. Het bevat gerichte en digitale acties om onze klanten snel en efficiënt te helpen bij hun internationale activiteiten post-corona. Vanuit FIT zijn we blij vast te stellen dat 4 op 10 Limburgse bedrijven net nu in het offensief gaat met de uitbouw van hun internationale markten en/of de zoektocht naar nieuwe partners in de regio's waar ze reeds actief zijn. FIT staat paraat om hen hierbij ten volle te ondersteunen.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren