Na meer dan vijf jaar groei bereikte de investeringscyclus voor vervoermaterieel medio vorig jaar zijn hoogste peil. Bovendien staat de vraag naar de producten van de sector onder druk als gevolg van de verzwakking van de conjunctuur en de onzekerheden die verband houden met de handelsoorlog, geopolitieke spanningen etcetera.
Ten opzichte van 2018 lag de bedrijvigheid van de sector vier procent lager.
Volgens de statistieken van de ACEA voor de Europese Economische Ruimte waren er in het vierde kwartaal van 2019 3,5 procent minder inschrijvingen dan in het vierde kwartaal van 2018. De afname was zowel bij voertuigen van minder dan 3,5 ton als bij zwaardere voertuigen terug te vinden.
Voor voertuigen van minder dan 3,5 ton werd een rit van 24 kwartalen van groei op jaarbasis op rij aan het einde van het jaar onderbroken. In het vierde kwartaal van 2019 lagen de inschrijvingen 2,5 procent onder hun niveau van een jaar eerder. Voor voertuigen van meer dan 3,5 ton is het aantal inschrijvingen voor een tweede periode op rij gedaald. Eind vorig jaar ging het om elf procent minder dan in het vierde kwartaal van 2018.
De volgende maanden zouden de assemblagebedrijven en de toeleveranciers voor bedrijfsvoertuigen de gevolgen van een minder dynamische vraag blijven voelen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |