Zoeken
 
 

Belgische rondrit langs Duitse Industrie 4.0 bedrijven


Lommel, 30 oktober 2019
Auteur:
Jerom Rozendaal
Dertig Belgische ondernemers hebben deze maand een driedaagse rondgang gemaakt langs zeven Duitse bedrijven die met Industrie 4.0 verbonden zijn.
De inspiratietrip was georganiseerd door werkgeversorganisatie Voka en onderzoekscentrum Flanders Made. ‘Het doel was om Belgische ondernemers in contact te brengen met Industrie 4.0 realisaties in Duitsland', vertelt Dirk Torfs, CEO van Flanders Make en delegatieleider van de rondgang.

Onder de dertig deelnemers waren onder andere maakbedrijven zoals Picanol, product van weefgetouwen, Jaga, producent van verwarmings-, koeling- en ventilatiesystemen en ZF Wind Power, producent van tandwielkasten voor windmolens.

Op het programma stonden DHL, Siemens, Festo, SEW Eurodrive, GFT Technologies, Industrie 4.0 Maturity Center en ABB.

Assesment Center transitie naar Industrie 4.0

Industrie 4.0 Maturity Center uit Aken is een onderzoeks- en adviesbureau dat aan de hand van 600 vragen analyseert in hoeverre een bedrijf klaar is om de transitie naar Industrie 4.0 te maken. Torfs: ‘Daarbij wordt gekeken naar vier thema's: de technologie binnen een bedrijf; IT infrastructuur; organisatiestructuur en de bedrijfscultuur.'

Bij DHL stond uiteraard logistiek centraal. ‘De logistiek is vaak de grootste barrière binnen een bedrijf', verklaart Torfs. ‘Door de logistiek van aanlevering, interne logistiek en aflevering op elkaar af te stemmen, kun je je bedrijfsvoering optimaliseren. Ook dit is heel essentieel voor Industrie 4.0.'

Afkijken van mieren

Bij Festo, producent van automatiseringstechniek, kregen de deelnemers onder andere uitleg over de productieverdeling in kleine en grote series. ‘Producten die in grote series gemaakt worden, behoeven een ander productieproces dan de producten die in kleine series worden gemaakt', zegt Torfs. ‘Bij grote series is logistiek bijvoorbeeld belangrijk, terwijl bij kleine series flexibiliteit en wendbaarheid essentieel is.'

Festo heeft bij de vormgeving van de ‘kleine serie' productie gekeken naar de natuur. ‘Men heeft gekeken naar de bewegingen van mieren in de natuur die steeds op zoek zijn om de knelpunten te vermijden. Door dit in het productieproces te doen, kan men tot een optimalisatie komen om producten te maken op maat van de klant en kan men snel inspelen op hun behoeften', zegt Torfs.

Deze zoektocht naar knelpunten is mogelijk doordat machines en mensen optimaal met elkaar communiceren en het systeem toelaat om adaptief te sturen in het proces. Torfs merkt op dat Festo voor meer bedrijfsapplicaties naar de natuur heeft gekeken.

Toekomst Belgische maakindustrie

Volgens Torfs gaat de Belgische maakindustrie een mooie toekomst tegemoet als het op een zelfde wijze innoveert richting Industrie 4.0. ‘Klanten willen meer producten op maat en ze willen de producten zo snel mogelijk. Door de lange transittijd is aanlevering vanuit het Verre Oosten daarmee niet meer mogelijk. Hierbij speelt ook de aandacht voor het milieu mee.'

Ook het prijsverschil kan met innovaties richting Industrie 4.0 overbrugd worden, is zijn stellige overtuiging. ‘Hierdoor kunnen producten beter gemaakt worden, effectiever en dus goedkoper. Hierdoor worden de prijsverschillen met producenten uit het verre oosten kleiner. Zo wordt onze regio interessanter voor productie op maat.'
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren