Zoeken
 
 

Eén op acht Belgische kmo’s wil internationaal uitbreiden – liefst binnen Europa


Antwerpen, 22 mei 2019
Hoewel de helft van onze Belgische kmo’s (bedrijven met minder dan 100 werknemers) internationale leveranciers heeft, heeft slechts één op acht de komende vier jaar interesse om internationaal verder uit te breiden. Driekwart van de Belgische kmo’s met internationale plannen denkt daarbij aan onze buurlanden of andere Europese landen.
Onduidelijkheid over lokale wetgeving inzake tewerkstelling van werknemers en sociale zekerheid blijkt het grootste struikelblok. Dat zijn de opvallendste conclusies uit een onderzoek van HR-dienstenverlener SD Worx bij 1.004 bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken.

Ongeveer een op acht (13,1%) van onze kmo's wil de komende vier jaar internationaal uitbreiden: 6,1% wil dit doen met extra personeel en 7,0% wil dit doen met het huidige personeelsbestand. Een kwart (25,1%) geeft aan dat onduidelijkheid over lokale wetgeving rond tewerkstelling en sociale zekerheidsverplichtingen de voornaamste struikelblok of uitdaging is. Daarnaast zien ruim drie op vier bedrijven de uitbreiding in Europa: 29,4% in onze buurlanden en 47,7% in andere Europese landen. Bijna 11% denkt aan Afrika, 7,9% aan Azië-Pacific (APAC) en 4,1% aan de Verenigde Staten of Canada. Tot slot geeft 8,3% van onze kmo's aan dat ze al een vestiging hebben met personeel in het buitenland. In 2016 was dit slechts 5,4%.

Eén op acht Belgische kmo’s wil internationaal uitbreiden – liefst binnen Europa












Plannen om de zaak uit te breiden tegen 2023 in concrete percentages (Grafiek: SD Worx).

Bijna een op vijf (of 17%) van de kmo's geeft daarentegen aan géén internationale ambitie te hebben en voor een kwart (24,1%) is internationale uitbreiding helemaal niet aan de orde. Hier gaat het om speciale profielen en zelfstandigen, zoals huisdokters, horecazaken of een schoonheidssalon.
Van alle bevraagde Belgische kmo's gaf driekwart aan vandaag enkel in België vertegenwoordigd te zijn. Van het kwart dat buiten België vertegenwoordigd is, is ongeveer 15% in maximaal vijf landen vertegenwoordigd en een goede 10% in meer dan zes landen. De grootte van de onderneming is het meest bepalend: bij de grootste kmo's (50-99 werknemers) is meer dan de helft al in het buitenland vertegenwoordigd.

Onduidelijkheid lokale wetgeving

Een kwart van de bevraagde kmo's (25,1%) geeft aan dat onduidelijkheid over lokale wetgeving inzake tewerkstelling en sociale zekerheidsverplichtingen het voornaamste struikelblok is om andere markten te verkennen. Voor 6% is ook de belastbaarheid onduidelijk. Opvallend: 15,5% geeft aan geen geschikte (lokale) profielen te vinden en slechts 1,2% geeft financiële redenen aan als struikelblok
.
In vergelijking met 2016 zien we een stijging van kmo's met vestiging in het buitenland, namelijk van 5,4% naar 8,3%. Dit is niet de enige manier om uit te breiden in het buitenland.

'Er zijn verschillende mogelijkheden om internationale groei waar te maken. Het kan enerzijds gaan om tewerkstelling van lokale medewerkers die ter plaatse (in het buitenland) werken voor de Belgische onderneming/werkgever, of anderzijds om een Belgische werknemer die tijdelijk wordt uitgestuurd om te werken in een ander land en tot slot: een Belgische of buitenlandse werknemer die zowel in België als in andere landen prestaties verricht (salary-split, detachering)', preciseert Annelies Auman van SD Worx de uitdagingen. 'Het is belangrijk onze kmo's goed te begeleiden bij hun grootste uitdaging: een correcte toepassing van de lokale en internationale regelgevingen inzake tewerkstelling op het vlak sociale zekerheid, arbeids- en fiscaal recht. De opmaak van buitenlands arbeidscontract kan vrij snel gebeuren, maar verdient de nodige aandacht, net als de aanpassing van het bestaande arbeidscontract.'
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren