Zoeken
 
 

Tarkett lanceert Closing the Loop: Er is geen plan(eet) B


Dendermonde, 2 april 2019
Auteur:
Jan Hoffman
Bedrijven in elke sector worden steeds meer op de proef gesteld. Verschillende, wereldwijde uitdagingen dagen hen uit om te investeren in een wezenlijk ethisch beleid. Daarom daagt vloerenspecialist Tarkett zichzelf en zijn concurrenten uit om nog beter te doen. Het bedrijf zet voortaan aan de hand van zijn duurzaamheidsstrategie, Closing the Loop, en het ReStart-programma, in op een regenererende economie.
Net zoals kleren, auto's, fietsen en veel andere objecten kunnen ook vloeren een tweede of zelfs derde leven leiden, en net daar komt Closing the Loop op de proppen. In 2018 haalde Tarkett, wereldwijd marktleider in innovatieve vloeren en sportveldoplossingen, met zijn Restart-programma maar liefst 3.300 ton vloer op om die nieuw leven in te blazen. Vloerbekledingsafval wordt net zoals het productieafval verwerkt tot nieuwe, hoogwaardige producten.

Filip Eeckhout, General Manager Tarkett Belux: "We zijn ervan overtuigd dat we dringend moeten overstappen op nieuwe economische en productiegerichte modellen om de eindige hulpbronnen en het natuurlijke kapitaal te beschermen. Daarom geven we met ons ReStart-inleverprogramma de regenererende economie een duwtje in de rug. In onze fabrieken in Luxemburg, Nederland en Zweden wordt het materiaal dat we verzamelen via het inleverprogramma gerecycleerd en omgezet in hoogwaardige grondstoffen."

Met de verschillende inspanningen die Tarkett onderneemt, voegt het bedrijf de daad bij het woord. 70% van de grondstoffen die Tarkett inzet in het productieproces zijn gerecycleerd, snel hernieuwbaar of in overvloed aanwezig in de natuur. Bovendien wordt maar liefst 67% van het productieafval hergebruikt in een volgend productieproces.

iD Revolution

Zo stelt de onderneming ambitieuze doelstellingen op het vlak van duurzaamheid en streeft ze op die manier naar certificering door onafhankelijke partijen voor de producten en infrastructuur. De iD Revolution, de eerste milieuvriendelijke modulaire vloer met Cradle-to-Cradle Gold-certificaat, is hier het perfecte bewijs van. 100% recyclebaar en het kan dankzij ReStart worden hergebruikt aan het einde van de levensduur. De tegels en planken van iD Revolution worden hierbij verzameld en teruggestuurd naar de productielocatie om daar te verwerken tot een nieuw product.

Bovendien helpt Tarkett de consumenten om ook hun steentje bij te dragen. Dankzij de TarkettTAPE verandert de norm in de installatie van tapijttegels door maximale flexibiliteit en kleefkracht te bieden, zonder lijm op de ondervloer te gebruiken. Op deze manier kunnen tapijttegels eenvoudig worden verwijderd en worden gerecycleerd.

Er is geen plan(eet) B

Via de slogan ‘Doing Good. Together' moedigt Tarkett iedereen aan om natuurlijke hulpbronnen te behouden én ons milieu te respecteren. De drie pijlers van deze strategie zijn: Closing the Loop, Designing for life en Driving Collaboration. Kortom, in samenwerking met verschillende partners werken aan een regenererende economie waarbij duurzaam ontwerpen centraal staat. Om de grootste uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, zijn samenwerkingen met partners, stakeholders en klanten erg belangrijk.
Tarkett lanceert Closing the Loop: Er is geen plan(eet) B'
70% van de grondstoffen die Tarkett inzet in het productieproces zijn gerecycleerd, snel hernieuwbaar of in overvloed aanwezig in de natuur (Beeld: Tarkett)
1/1
 
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren