'Onze maakindustrie doet het goed en zet haar groeipad verder. Hoogtechnologische bedrijven zoals Atlas Copco, Niko en Picanol hebben de digitalisering die industrie 4.0 kenmerkt al hoog op hun agenda staan. Met de nieuwe infrastructuur wilt Flanders Make de Vlaamse bedrijven ondersteunen om verder uit te groeien tot fabrieken voor de toekomst die top producten maken. Die hebben we hard nodig in Vlaanderen om onze welvaart te garanderen', stelde Urbain Vandeurzen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Flanders Make.
Met de drie nieuwe labo's kunnen zowel innovatief denkende grote bedrijven als KMO's hun nieuwe producten testen en optimaliseren in reële omstandigheden. Dit stelt hen in staat beter en sneller nieuwe producten te ontwikkelen en op de markt te brengen. Flanders Make helpt hen tegelijkertijd hun productieprocessen te versterken, bijvoorbeeld met robots die samenwerken met mensen en toepassing van virtual en augmented reality. Zo wordt er gemikt op meer productie in Vlaanderen.
In het Operator Support 4.0 Lab krijgen bedrijven hulp om hun productie efficiënt te organiseren, bijvoorbeeld via samenwerking tussen mens en robot en opleiding van operatoren met virtual of augmented reality. Met het mobiele MAKE LAB brengt Flanders Make de nieuwste productietechnieken letterlijk tot op de werkvloer van de bedrijven.
In het Joining & Materials Lab vinden bedrijven ondersteuning om bij hun productontwerp meteen de optimale manier te kiezen om materialen met elkaar te verbinden, manueel of met de nieuwste robottechnologie. De aangeboden levensduur testen voor lijmverbindingen zijn uniek in Europa.
En tot slot kunnen bedrijven terecht In het E-Powertrain Lab om er de kwaliteit van elektrische aandrijvingen en hun componenten te testen in virtuele omstandigheden, zonder ze daadwerkelijk in een prototype voertuig of machine in te bouwen. Zo kunnen ze hun producten sneller en goedkoper klaarstomen voor de markt.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |