Geely was van plan om Volvo nog voor eind 2018 naar de beurs te brengen en om het daarbij een waardering van 30 miljard dollar te geven. Naar verluidt wil de Chinese eigenaar het risico niet lopen dat het aandeel na het beursdebuut in elkaar stort.
In de zakenkrant wordt Hakan Samuelsson, CEO van Volvo, geciteerd: 'De beursgang blijft een zeer realistische optie, maar het is niet voor onmiddellijk. We willen immers dat de timing optimaal is.' Geely kocht Volvo Cars in 2010 voor 1,8 miljard dollar van het Amerikaanse Ford. De voorbije jaren is de waarde van de voormalige Zweedse groep, die in Gent over een fabriek beschikt, fors de hoogte ingegaan.
Nog volgens de Financial Times ligt de belangrijkste oorzaak voor het uitstel bij de Amerikaanse dreigementen rond de heffing van invoertarieven op auto's en auto-onderdelen vanuit China en Europa. Volvo heeft fabrieken in China, Europa en de VS, maar verplaatste een deel van zijn productie voor de Amerikaanse markt al van China naar Zweden.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |