Als jullie ermee in de prijzen vallen, moet de HIM wel meer zijn dan een spitsvondige naam. Vertel eens? Johan Smeyers: 'Bedrijven kunnen hun productieprocessen tegenwoordig vergaand automatiseren om efficiënter en accurater te werken, maar wij zijn ervan overtuigd dat zelfs in de fabriek van de toekomst de mens een belangrijke rol zal blijven spelen. Er zal dus altijd interactie zijn tussen mensen en de machines die zij bedienen. Maar mensen zijn maar mensen, ook tijdens het werk... ze slaan al eens een praatje met een collega of zijn even verstrooid, en dan maken ze soms een foutje: een onderdeel vergeten, een processtap overgeslagen, een schroefje niet stevig genoeg aangedraaid,... Zulke menselijke fouten zijn best vervelend, want als productiebedrijf wil je natuurlijk ‘100% quality' garanderen aan je klanten. Veel bedrijven lossen dat dilemma op door de integratie van visietechnologie, laserinspectiesystemen of andere vormen van kwaliteitscontrole. Maar wanneer die oplossingen een fout aan het licht brengen, is het kwaad eigenlijk al geschied en moet men reactief remediëren, bijvoorbeeld door het geassembleerde stuk in kwestie uit de serie te verwijderen.'
Arkite kiest met de HIM voor een fundamenteel andere benadering. Ons systeem kijkt als een stille observator mee over de schouders van de operator en laat die, zoals het hoort, behendig zijn eigen gang gaan. Zodra zich echter een kwaliteitsafwijking ten opzichte van het beoogde resultaat dreigt voor te doen, schiet het systeem in actie en stuurt het op niet-intrusieve wijze waarschuwingen of verbetersuggesties naar de operator. Die kan zichzelf dan meteen corrigeren en alsnog kwaliteit afleveren. Wat wij nastreven, is dat een operator complexe handelingen met een even grote trefzekerheid kan uitvoeren als een robot.
Een proactief systeem dus, maar minder instruerend dan een montageplan van Ikea?
'Precies. De HIM wil vooral niet een stappenplan opleggen aan de operator. Dat vinden we heel belangrijk, want de praktijk leert dat dwang contraproductief werkt. Je zal als werkgever maar investeren in technologie, om er nadien achter te komen dat je operatoren de stekker daarvan hadden uitgetrokken zodra jij je rug gekeerd had. Uit balorigheid of uit angst, het blijft al gelijk. Zoiets wil je toch niet meemaken? Het doel van de HIM is niet om de operator te controleren, wel om 100% kwaliteit te waarborgen.'
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |