Zoeken
 
 

Maakbedrijven Vlaanderen klaar voor industry 4.0


Brussel, 12 april 2017
Uit onderzoek blijkt dat de maakbedrijven in Vlaanderen klaar zijn voor de transformatie als gevolg van industry 4.0. Bedrijven zijn wel bezorgd over de vraag of ze de juiste talenten kunnen aantrekken.

Om zicht te krijgen op de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie voerde PwC België, in samenwerking met Flanders Make, een breedvoerig onderzoek uit - een primeur voor België. Het onderzoek gebeurde op basis van diepte-interviews bij 30 ondernemingen, die samen een omzet hebben van 16,4 miljard euro en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen.

 

Kosten terugdringen

Uit de antwoorden blijkt dat 93 procent van de respondenten erkent dat industry 4.0 een aanzienlijke transformatie van hun business inhoudt en voor betere resultaten kan zorgen. Zo verwachten ze door de technologische vernieuwingen de kosten elk jaar met gemiddeld 2,5 procent te kunnen terugdringen, en een jaarlijkse verhoging van de efficiëntie met 2,4 procent. Dat kan onder meer door data vanuit de onderneming, die kunnen verzameld worden door sensoren en ERP-systemen, te combineren met informatie die afkomstig is van andere partners uit de waardeketen.

 

De resultaten van het onderzoek bevestigen alvast ook dat geen enkel industrieel bedrijf het zich kan veroorloven om geen rekening te houden met de fundamentele veranderingen als gevolg van industry 4.0. ‘Bij onze maakbedrijven staat de digitale transformatie hoog op de agenda', zegt Peter Vermeire, Partner bij PwC België. '83 procent is actief aan het bekijken hoe ze het concept industry 4.0 kunnen implementeren in hun business- en operationele strategie, al verwijzen ze zelf niet altijd expliciet naar het begrip Industry 4.0. De helft van de bedrijven waarmee we hebben gepraat heeft de belangrijkste strategische actiepunten uitgezet, en 86 procent vindt dat ze zeker op gelijke voet staan met hun concurrenten of zelfs voorsprong hebben als het gaat over industry 4.0.'

 

Menselijke kant

Opvallend in het onderzoek is dat de maakbedrijven zich vooral bezorgd tonen om de menselijke kant van industry 4.0. Niet alleen omwille van de invloed die het concept zal hebben op de jobs van arbeiders en bedienden, maar vooral omwille van de vrees dat ze onvoldoende digitaal talent zullen vinden. ‘Om het ritme van de zeer snel evoluerende technologieën te kunnen volgen, is er sterke behoefte aan samenwerking tussen bedrijfstakken, open innovatie en het delen van kennis', zegt Dirk Torfs, CEO van Flanders Make. ‘Bedrijven beschikken weliswaar over talentvolle medewerkers, maar omdat de nieuwe technologieën en toepassingen elkaar zo snel opvolgen, hebben bedrijven nog meer digitale expertise nodig om de bestaande capaciteiten te versterken en uit te breiden. Levenslang leren wordt meer dan ooit een noodzaak.' Precies om bedrijven te helpen bij het uitbreiden van hun digitale expertise reiken PwC België en Flanders Make in deze studie ook een blauwdruk aan om echte digitale industriële ondernemingen uit te bouwen.

 

Alliantie PwC & Flanders Make

In het kader van Industry 4.0 hebben PwC en Flanders MAKE de handen in elkaar geslagen om organisaties in een vroeg stadium veel beter te ondersteunen en in staat te stellen om gelijke tred te houden met de snel evoluerende technologieën, waardoor hun impact zal vergroten en hun ontwikkeling versnellen.

 

In het kort

Flanders Make legt zich toe op industriegedreven technologisch onderzoek en innovatie samen met en voor grote bedrijven en kmo's in de Vlaamse maakindustrie. PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen - dat is het doel.


www.flandersmake.be

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren