Een tweede vaststelling is dat er een belangrijk potentieel blijft bestaan om buitenlandse investeringen aan te trekken. Zo blijft de EU-15 bijvoorbeeld op de tweede plaats staan - na Oost- en Zuidoost-Azië, maar vóór de VS - als meest aantrekkelijke regio voor buitenlandse investeerders. België is met zijn ligging dus ideaal geplaatst om veel investeringen aan te trekken.
Potentieel
Een derde vaststelling is evenwel dat we dit potentieel vandaag niet waarmaken. Het aantal buitenlandse investeringsprojecten bevindt zich nog steeds onder het niveau van vóór de crisis, omvangrijke greenfield-projecten (d.w.z. buitenlandse bedrijven die voor de eerste keer in België investeren) trekt België niet echt meer aan en ook projecten rond R&D en hoofdzetels zijn ondervertegenwoordigd (althans in vergelijking met het Europese gemiddelde). Tegelijkertijd stelt het VBO wel vast dat de reeds in België gevestigde buitenlandse bedrijven er in blijven investeren. De sluiting van Opel Antwerpen, Ford Genk en de zes koude lijnen van ArcelorMittal Luik tonen wel aan dat dit een gevecht is van elke dag.
Troeven
België zou dus veel meer buitenlandse investeringen kunnen aantrekken. Op basis van een benchmarking met elf andere landen stelt het VBO vast dat België over belangrijke troeven blijft beschikken. Deze hebben vooral te maken met de kwaliteit van Belgische kennisinstellingen, de kwalificaties van de werknemers en de performantie van bepaalde clusters. Ernstige knipperlichten branden er evenwel op het vlak van de hoge kostenstructuur in het land (bv. loonkosten, energieprijzen, belastingen) en de kwaliteit en voorspelbaarheid van de regelgeving. ‘We kunnen niet wachten tot na de verkiezingen voordat er hier iets aan zal worden gedaan. Het overlegcomité tussen de federale regering en de regio's op 6 november biedt een unieke kans om hier al een eerste belangrijke stap voorwaarts te zetten', meldt het VBO.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief