Zoeken
 
 

Metaal vs kunststof: wereldbeurzen K 2013 en EMO 2013


Düsseldorf/Mannheim, 24 juli 2013
Auteur:
Franc Coenen
Wordt het metaal? Of toch kunststof omdat dit lichter van gewicht is, dus goed voor de CO2-reductie? Zowel de metaalverwerkende- als de kunststofindustrie maakt zich op voor een wereldbeurs dit najaar in Duitsland. En beiden halen de luchtvaartindustrie als groeimarkt aan.

Kunnen we noch om metaal noch om kunststof heen? Plastics moves the world! Met die slogan heeft de K 2013 zich gepresenteerd. Tot 15 procent van een doorsnee auto wordt tegenwoordig al van kunststof gemaakt, aldus Josef Ertl, voorzitter van de Duitse kunststoffederatie WVK. Nu composieten doorbreken in de luchtvaartindustrie, neemt ook daar het aandeel fors toe. De Airbus A380 bestaat al voor een kwart uit composieten, de A350 XWB zal voor de helft uit dit materiaal bestaan. Volgens Ertl wijzen alle cijfers erop dat het gebruik van kunststoffen nu pas goed op gang komt. De federatie rekent op een wereldwijd gebruik van 228 miljoen ton dit jaar. Hoewel in Duitsland momenteel 99 procent van alle kunststoffen wordt gerecupereerd, ligt hier volgens Ertl nog een uitdaging.

 

In dezelfde week presenteerde ook de EMO zich. Professor Berend Denkena van de Leibniz-universiteit van Hannover ziet als één van de uitdagingen het verhogen van de efficiency. Airbus heeft aangekondigd de productie van de 300 serie op te voeren naar 480 vliegtuigen per jaar. ‘Dat betekent dat er enorm veel titaan verspaand moet worden.' Het freesproces moet geoptimaliseerd worden, niet alleen om aan de vraag te kunnen voldoen, ook om minder energie te verbruiken. Beide gaan heel goed samen. Optimalisering van de freesbanen is daar één methode voor, aldus Denkena. Hij liet een voorbeeld zien van een vijfassige freesbewerking die dankzij een energie-efficiënte CAM-programmering tot 79 procent minder asbewegingen nodig had. Daardoor nam de productietijd af van 20 naar 11 uur.

 

Behalve dat zowel de kunststoffenindustrie als de verspanende sector de luchtvaart als groeikans zien, zijn er nog meer overeenkomsten; intelligente productie. Dat is dit jaar ook de slogan van de EMO. Gereedschapsfabrikanten kunnen daaraan bijdragen met intelligente gereedschappen, zegt Markus Heseding, de nieuwe directeur van de Precisiegereedschappengroep in de Duitse VDMA. Bijvoorbeeld door veel meer elektronica toe te passen in de gereedschappen.

Op de EMO lanceren gereedschapsfabrikanten een nieuwe standaard hiervoor. Eenzelfde beweging zie je bij spuitgietbedrijven. Oliver Schnerr van het Zwitserse Kistler kondigde een nieuw type druksensor aan, dat onzichtbaar ingebouwd wordt in een spuitgietmatrijs. Deze sensor reageert op de kleinste drukverandering zonder het oppervlak van het product te raken.

 

Nog een laatste overeenkomst: op de EMO komt een vijfde van de exposanten uit Azië, op de K inmiddels ruim 23 procent.

Metaal vs kunststof: wereldbeurzen K 2013 en EMO 2013'
Airbus heeft aangekondigd de productie van de 300-serie op te voeren naar 480 vliegtuigen per jaar. (Foto: Airbus)
1/1
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief