Zoeken
 
 

RoboJob beleeft in 2014 beste jaar tot nog toe


HEIST OP DEN BERG , 7 januari 2015
Voor RoboJob is 2014 het succesvolste jaar in het bestaan geweest van de nog jonge Belgische robotintegrator voor de verspanende industrie. 2015 belooft eveneens een mooi jaar te worden, met innovatieve producten, nieuwe dealers én uitbreiding naar nieuwe Europese markten. Want, zo zegt medeoprichter en zaakvoerder Helmut De Roovere: de maakindustrie ontdekt stilaan wat robotisering oplevert.

Sinds het optreden op de EMO 2013 op zowel de stand van Okuma en Mazak, komen er vanuit de hele wereld verzoeken voor dealerschappen en samenwerking binnen in Heist-op-den-Berg. Lang niet al die aanvragen worden gehonoreerd. Groeien is goed, zegt Helmut De Roovere. ‘Maar we willen absoluut onze kwaliteit behouden. De reputatie die we hebben, moeten we hoog houden. Daarom laten we de groei gelijk lopen met de uitbouw van onze organisatie.' Drie jaar na de start van de commercialisatie van de RoboJob laadcellen voor de verspanende industrie, telt de onderneming zestien medewerkers. Dat aantal groeit naarmate meer en meer bedrijven de noodzaak van automatisatie inzien en kiezen voor de oplossing van RoboJob. Robotisering levert dus ook banen op, laat het succes van de jonge onderneming uit de Aluro Group nog maar eens zien.

 

Rust en flexibiliteit

De zaakvoerder van de Belgische groeiparel merkt dat, na drie jaar veel presentaties geven en verspaners voorbeelden uit de praktijk tonen, de acceptatie van automatisatie toeneemt. De bedrijfsleiders van kmo's zien in dat de nieuwe generatie robots juist geschikt is voor kleinere en middelgrote series omdat ze snel en gemakkelijk te programmeren zijn. ‘Als hele sector hebben we hard gewerkt aan die bewustwording. Bedrijven beginnen het nu te zien', zegt De Roovere. ‘Robotisering aan de cnc-machine brengt rust in een organisatie, meer flexibiliteit en de cnc-operatoren houden meer tijd over om aan creatieve taken te besteden. Zoals procesverbetering. Daardoor gaan de bedrijven efficiënter werken en meer winst maken.' Beide zijn noodzakelijk: procesverbetering draagt bij aan meer constante kwaliteit en betere kostenbeheersing; de flexibiliteit is nodig om snel op de veranderende markt te kunnen reageren. RoboJob heeft dan ook al heel wat klanten die na een eerste systeem een tweede bestellen. Of een derde of vierde.
Bij twee klanten heeft de Belgische marktleider in automatisatie van cnc-machines in 2014 zelfs het vijfde robotsysteem geplaatst. Dat is onder andere gedaan bij Metaalconstructie Vanderscheuren uit Diksmuide. Deze toeleverancier heeft in 2012 de eerste twee RoboJob Turn-Assist aan twee Gildemeister draaimachines geplaatst. Ondertussen staan er vijf van deze RoboJob-systemen in Diksmuide.

 

Uitbreiding in Europa

Ook van de tweede variant, de Mill-Assist, staan bij enkele bedrijven meerdere systemen opgesteld. Helmut De Roovere merkt wel dat de acceptatiegraad per land verschilt. Nederland staat wat automatisatie in de cnc-wereld betreft, veruit aan de top. In België en ook Duitsland moet hij vaak eerst de nodige scepsis wegnemen. De Nederlandse cnc-verspaners zijn wat meer open minded. Bovendien is men zich er ook meer bewust van de noodzaak om de kosten integraal door de hele supply chain te beoordelen. Duitsland zou de grootste markt in Europa moeten zijn, maar hier neemt de chef van de werkplaats, de ‘Meister', vaak een enigszins afwachtende houding aan. En zij hebben in Duitsland een grote invloed op de aankoopbeslissing. ‘Maar als ze eenmaal zien hoe gemakkelijk ons systeem te bedienen is, bestellen ze vaak al heel snel een tweede systeem.'

 

 

 

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief