Zoeken
 
 

'Ex-gefailleerde moet met opgeheven hoofd opnieuw kunnen beginnen'


Brussel, 23 november 2016
Van alle ondernemers die failliet gingen, start slechts 18 procent opnieuw een zaak, blijkt uit onderzoek van professor Johan Lambrechts (Odissee). De resultaten van zijn studie werden op 22 november voorgesteld tijdens het symposium 'Ondernemer na faillissement' van Dyzo,

Daar nam ook Unizo-topman Karel Van Eetvelt aan het debat deel: 'Het laag aantal herstarters na een faling, verrast me niet', zegt hij in een eerste reactie op de studie. 'Maar dat betekent niet dat we ons hier mogen bij neerleggen. Integendeel. Ik wil een lans breken voor een aanpak die meer ex-gefailleerden helpt de moed terug bijeen te rapen en opnieuw te beginnen.'

Afgelopen periode organiseerde Unizo op verschillende plaatsen in Vlaanderen zogenaamde ‘Fuck Up Nights', waar ex-gefailleerden zonder schroom en met opgeheven hoofd op een podium kwamen vertellen hoe ze ooit failliet gingen, welke lessen ze daaruit trokken en hoe ze daar versterkt uit kwamen. Daarnaast werkt Unizo mee aan de momenteel lopende campagne ‘Met Falen en Opstaan' van de Vlaamse overheid, om het taboe rond falen als ondernemer te doorbreken. 'De houding ten aanzien van ondernemen en risico's nemen moet veel positiever', benadrukt Karel Van Eetvelt, 'Wie risico's neemt, moet daarvoor respect krijgen en mag niet scheef bekeken worden als het fout loopt. Het is wraakroepend om zien hoe uitgerekend werknemers en ambtenaren, die zelf in een superbeschermd professioneel statuut zitten, het meest meedogenloos aankijken tegen gefailleerden, zoals andermaal wordt bevestigd door de studie van professor Lambrechts. Terwijl collega-ondernemers overwegend begripvoller reageren.'

 

Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen

'Het stigma rond falingen doorbreken, is een eerste stap', aldus nog Karel Van Eetvelt. 'Maar dat op zich is lang niet voldoende. Alle actoren in dit verhaal moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Zo, bijvoorbeeld, ook de banken, die nu al vaak heel streng zijn bij kredietverstrekkingen aan ondernemers zónder verleden, en helemáál de hakken in het zand zetten wanneer een ex-gefailleerde komt aankloppen. Daarmee bepleiten we geen naïviteit, maar een benadering met gezond verstand. Herstarters komen immers vaak beter voorbereid en gewapend aan de start dan bij absolute beginners. Precies omwille van het harde leerproces dat ze doorliepen, hun eigen terughoudendheid ten aanzien van al te grote risico's en extra gevoeligheid voor mogelijke problemen, waarop ze sneller anticiperen.  Door zich met experts te omringen en zich te laten adviseren, bijvoorbeeld. Zoals het nieuwste onderzoek van professor Lambrechts ook aantoont.'


Herstarten actiever als optie promoten

Gefailleerden moeten meer gesteund worden om een andere activiteit aan te vatten, als werknemer, maar evengoed ook als zelfstandige. Unizo vraagt dat dit meer systematisch gebeurt, zowel voor gefailleerden in het overbruggingsrecht als degenen die in de werkloosheid of de arbeidsongeschiktheid terecht komen. De optie ‘herstarten als zelfstandige' moet daarbij explicieter op tafel komen, vindt Unizo. Zelf zet Unizo volop in op de begeleiding en ondersteuning van ondernemers in moeilijkheden, in samenspraak met  Dyzo, dat  zich hier volledig op toelegt.

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Nog geen abonnement?

Met Vraag&Aanbod België kunt u: 

 

Vraag&Aanbod België
1. 

Scherp en gericht inkopen:
u vindt wekelijks aantrekkelijke aanbiedingen van leveranciers

 2.

Eenvoudig op de hoogte blijven
van actuele ontwikkelingen, nieuwe producten en technieken binnen het industriële  midden- en kleinbedrijf.

      

Abonnement afsluiten

  

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief