Vergeleken met het jaar 2010 zijn administratieve lasten globaal gedaald, vooral voor de zelfstandigen. De daling van de administratieve lasten voor ondernemingen wordt echter overschaduwd door de stijging van de administratieve lasten voor micro-ondernemingen.
De aangroei van de papierwinkel bij micro-ondernemingen is vooral het gevolg van de toegenomen externe kosten voor administratieve verplichtingen. En dit vooral in het kader van de fiscaliteit. Unizo wil meer overleg, langere overgangsperiodes en minder ingewikkelde fiscale wetgeving.
Micro-ondernemingen
De ondernemersorganisatie verwijst onder meer naar de nieuwe fiscale maatregelen en de daaraan verbonden extra bedrijfskosten in november en december 2011 voor de micro-ondernemingen. Met name de gewijzigde wetgeving inzake het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens joeg de factuur voor externe adviesverlening de hoogte in. Dat is, volgens de kmo-organisatie ook het geval voor de maatregelen in 2012 inzake btw-aftrek op bedrijfsmiddelen en de regelingen voor de factuur en de opeisbaarheid van de btw. Halsoverkop ingevoerde wetgeving met een te beperkte of geen overgangsperiode zorgt voor administratieve nachtmerries en hogere kosten. Daarom zal Unizo hameren op eenvoudiger en vooral stabiele fiscale wetten en voldoende lang op voorhand aangekondigde wijzigingen in goed overleg met alle betrokkenen, mede in het belang van zowel de haalbare uitvoering ervan als het belang van de door alle politici beloofde verlaging van de administratieve rompslomp en kosten voor (kleine) bedrijven.
Unizo heeft in het verleden al gepleit voor een vereenvoudiging van de fiscale wetgeving en vooral voor stabiele fiscale wetgeving waarbij wijzigingen voldoende lang op voorhand worden aangekondigd. De resultaten van de enquête van het Planbureau bewijzen dat dit geen overbodig pleidooi is.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief