'We gaan hier ook volop mee onze schouders onder zetten', bevestigt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. 'Duaal leren is een efficiënte, want erg praktische opleidingsvorm, waar ook onze kmo-werkgevers volop in investeren. Zo nemen zij nu al 70 procent van alle leerplekken op de werkvloer voor hun rekening, om er jongeren op te leiden tot vakkundige arbeidskrachten.'
Tegelijk herhaalt Unizo haar pleidooi voor één duidelijke 'regisseur' voor het duaal leren: Syntra Vlaanderen. Die regisseur moet alle stakeholders op maat informeren over en betrekken bij de verdere uitrol van het duaal leren.
Grote uitdaging is nu om hetzelfde enthousiasme dat onze kmo-werkgevers tentoonspreiden te doen overslaan op de jongeren en hun ouders', gaat Danny Van Assche verder. 'Duaal leren moet ook en vooral voor hen een doelbewuste eerste keuze worden, waar ze zelf in geloven en voluit voor willen gaan. Pas als ook jongeren en ouders met terecht trots en overtuiging als ambassadeurs optreden van het duaal leren, zal deze opleidingsvorm het imago en de instroom krijgen die het verdient. Zoals dat nu al nadrukkelijk het geval is in landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk waar jongeren spontaan en complexloos op de echte werkvloer 'school lopen.'
Onderzoek toont overigens aan dat vooral kmo's ideale biotopen zijn voor werkplekleren, door de nauwe persoonlijke contacten op de werkvloer, de diversiteit aan taken en de onmiddellijke relatie tussen de uitvoering van een taak en het zichtbare resultaat.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief