Zoeken
 
 

KPMG: maakindustrie ziet leveranciers steeds meer als bron van innovatie


Amstelveen (NL), 31 juli 2013
De wereldwijde maakindustrie ziet zijn toeleveranciers in toenemende mate als een belangrijke bron van innovatie. De bedrijven gaan ervan uit dat de ondernemingen in de keten steeds vaker richting zullen geven aan het proces van vernieuwing binnen het bedrijf en dat de ‘klassieke keten’ plaats zal maken voor een netwerk van leveranciers waarin samenwerking en innovatie centraal staat.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim driehonderd bestuurders van productiebedrijven. ‘De bedrijven blijken de toeleveringsketen in toenemende mate centraal te stellen in hun strategie om te innoveren', zegt Haijo Kampinga van KPMG Advisory. Kampinga: ‘Veel ondernemingen zien hun leveranciers als een bron, niet alleen van productie of logistiek, maar ook van ideeën. De helft van de bedrijven geeft aan dat de samenwerking met partners toekomstige innovatie zal bepalen, meer dan de inspanningen die de bedrijven intern doen. In een industrie als automotive is dit al langer een trend. Nu het dieptepunt van de crisis achter ons lijkt te liggen en de toekomst weliswaar volatiel blijft, bereiden de bedrijven zich duidelijk voor op de nieuwe kansen die gaan ontstaan. Meer aandacht voor, en samenwerking met, de partners en leveranciers in de toeleverketen om nieuwe ideeën te kunnen ontsluiten maakt daarvan een wezenlijk onderdeel uit.'

 

Uit het onderzoek van KPMG blijkt overigens dat de onderzochte bedrijven nauwelijks zicht hebben op de volledige toeleveringsketen. Bijna 10 procent van de onderzochte bedrijven heeft een volledig beeld van de volledige toeleveringsketen, van tier 1 tot en met tier 3. Eenzelfde percentage geeft ook aan dat zij in staat zijn om en verstoring in de keten binnen een aantal uren op waarde te schatten en maatregelen te nemen. Kampinga: ‘Bijna 40 procent van de bedrijven geeft te kennen een aantal dagen nodig te hebben om de impact van een dergelijke verstoring te kunnen bepalen. Iets minder dan de helft van de bedrijven heeft alleen zicht op de belangrijkste leveranciers in de keten, de ‘tier 1 suppliers'.

 

Een realtime overzicht van alle leveranciers in de keten is dan ook van groot belang, met name ook om producten sneller in de markt te kunnen zetten, om uitgaven te kunnen verminderen en de risico's te kunnen beheersen. ‘De ontwikkeling naar een vraaggedreven toeleveringsketen is zo goed als zeker de belangrijkste stap die een producent vandaag de dag kan zetten. De bedrijven die erin slagen om een volledig en realtime inzicht te krijgen in de totale keten en de juiste vaardigheden hebben om hiermee om te gaan, komen uiteindelijk als winnaar uit de strijd.'

 

Optimisme VS

De onderzochte bedrijven geven aan dat zij voor toekomstige groei vooral aangewezen zijn op landen als de Verenigde Staten en China. Kampinga: ‘De Verenigde Staten vertegenwoordigt voor de meeste bedrijven een nieuwe bron van optimisme, van een periode van nieuwe dynamiek die op de productiesector lijkt af te komen. Een aantal factoren, waaronder de stijgende productiekosten in de Aziatische landen en de lagere kosten van energie als gevolg van de opkomst van schaliegas, zetten bedrijven ertoe aan om zich weer op de Verenigde Staten te richten. Ook de deskundigheid op technologisch gebied, de beschikbaarheid van gekwalificeerde arbeid en de mogelijkheid tot schaalvergroting spelen hierbij een belangrijke rol.'

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief