Zoeken
 
 

Brussel wordt smart city


Brussel, 29 juli 2013
Brussels minister van Economie Céline Fremault en technologiefederatie Agoria hebben het startschot voor de uitbouw van het Brussels gewest en zijn gemeentes tot smart city gegeven.

Tijdens een forum was een honderdtal stakeholders samen om een dialoog op gang te brengen en samen te werken aan het Brussel van morgen. In eerste instantie zal worden gefocust op mobiliteit en ICT als prioritaire thema's bij de ontwikkeling van Brussel tot smart city. Door de doelstellingen van ‘smart cities' na te streven, verbetert Brussel automatisch ook de leefomgeving van zijn inwoners en hun mogelijkheden om zich te ontplooien.

 

Om in de toekomst leefbaar te blijven, zullen onze steden zich slim moeten organiseren. Het gaat dan om duurzame en slimme projecten zoals eGov. Smart cities werken aan de leefbaarheid en hebben zo ook de beste troeven in handen om nieuwe inwoners en investeerders aan te trekken.

Agoria wil het smart cities-thema op de agenda plaatsen bij steden, overheden en politieke partijen in ons land. Hiervoor werd een Agoria Smart Cities Community opgericht en met succes. Binnen deze community zijn reeds 450 stakeholders vertegenwoordigd en ook het Brussels gewest is erin actief. Dankzij de steun van economieminister Fremault wordt nu het startschot gegeven voor een dialoog om van Brussel een ‘smart city' te maken. Minister Fremault: ‘De kennis en de technologie zijn aanwezig om van Brussel een smart city te maken met internationale erkenning en die competitief kan zijn met andere steden.'

 

Twee thema's

Tijdens het forum is gefocust op twee prioritaire thema's voor Brussel: mobiliteit en een slim ICT-communicatienetwerk. Smart mobility staat voor intelligente en innovatieve mobiliteitsoplossingen. Aangezien steeds meer mensen leven en werken in een beperkte stadsruimte zullen meer verkeersopstoppingen het vrij verkeer van goederen en personen belemmeren. Transporttechnologie kan belangrijke winsten opleveren voor doorstroming, verkeersveiligheid en milieulast en het is ook de sleutel tot een kostenefficiënt mobiliteitsbeheer over verschillende transportmodi en organisatorische grenzen heen. Data worden het fundament voor het beheren van een stad, met als doel comfortabel werken, leven en wonen in een stad. In een smart city worden data gegenereerd via sensoren, mobiele apparaten, camerabeelden, (bank)transacties, sociale media, GPS, enzovoort. Twee werkgroepen zullen worden opgezet om deze thema's verder uit te werken en (piloot)projecten rond onderzoek en innovatie te definiëren.

Agoria is tevreden met het engagement van het Gewest. Floriane de Kerchove, directeur van Agoria: ‘In binnen- en buitenlandse steden zien we dat er strategische, horizontale cellen worden opgericht die instaan voor de coördinatie en de opvolging (bijvoorbeeld Gent, Wenen, Barcelona). Dit zou ook in Brussel, zowel op gewestelijk als gemeentelijk niveau, dienen te gebeuren.'

 

Noodzaak

Agoria wijst ook op de noodzaak van de ontwikkeling van een echt ecosysteem. Het vormen van een consortium van grote bedrijven en KMOs, financiële instellingen en kennisinstellingen is noodzakelijk. Ook moeten gewest en gemeentes regelmatig communiceren met het grote publiek en events organiseren om in dialoog te gaan met buitenlandse steden en actoren. Brussel, als Europese hoofdstad, kan zo hopelijk snel uitgroeien tot een voorbeeldstad.

www.agoria.be

 

Brussel wordt smart city'
Brussels minister van Economie Céline Fremault en technologiefederatie Agoria hebben het startschot voor de uitbouw van het Brussels gewest en zijn gemeentes tot smart city gegeven.
1/1
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief